Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een vaste uitdrukking 'Dit heeft de diepgang van een... '? Waarvan dan?

Op internet vind ik met heel even googlen:
Dit heeft de diepgang van een surfplank
Dit heeft de diepgang van een asbak
Dit heeft de diepgang van een platbodem
Maar is er een vaste uitdrukking? Hoe luidt die?

Antoni
7 maanden geleden
in: Taal
Amadea
7 maanden geleden
Nee, die is er niet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Er is niet echt een vaste uitdrukking die iedereen gebruikt, maar wie vaak zoekt, komt vaak deze varianten tegen: "Dit heeft de diepgang van een surfplank" of "Dit heeft de diepgang van een asbak".

Vaak gaat het om iets dat oppervlakkig of weinig inhoudelijk is. Op de manier van "diepgang" kan het dus ook door mensen individueel ingevuld worden, afhankelijk van wat ze willen zeggen.

Het is dus vooral afhankelijk van de context en de creativiteit van degene die het gebruikt.

Wie heeft er nog meer varianten of leuke voorbeelden van zulke uitdrukkingen? Wat werkt voor jullie het beste?
(Lees meer...)
7 maanden geleden
Dit heeft de diepgang van een bord soep.
(Lees meer...)
7 maanden geleden
tinus1969
7 maanden geleden
Waarom de min?
https://www.standaard.be/media-en-cultuur/musical-met-de-diepgang-van-een-bord-soep/45347767.html
Amadea
7 maanden geleden
Dat een recensent deze beeldspraak gebruikt in een krantenartikel bewijst toch niet dat dit een vaste uitdrukking is?
tinus1969
7 maanden geleden
Voor mij is dit een vaste uitdrukking, en -onafhankelijk van mij- voor deze recensent ook.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing