Als iemand zegt "loop niet zo te kankeren", heeft dat te maken met kanker, de ziekte of staat dat er los van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
16.6K

Antwoorden (3)

Kankeren is een werkwoord en staat los van kanker. Het betekent zoiets als schelden, tieren, vloeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat los van de ziekte kanker, maar het is een (naar mijn mening) fout alternatief voor 'zeuren' of 'zeiken'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom dan? Juist als het niks met de ziekte te maken heeft kan je het toch prima gebruiken lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou het woord aides voor helpers in het Engels ook een fout woord zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn genoeg alternatieven voor dit woord, kanker is gewoon geen woord om te gebruiken, ik vind het een te grof woord, maar misschien laat ik me te persoonlijk mee slepen door dit woord..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is Aides een fout woord?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt als aids, ook een ziekte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is hun probleem, wij wonen in Nederland, en hebben het over het woord 'kankeren'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als het niks met de ziekte te maken heeft, waarom is het dan grof? Dan trek je dus in je hoofd een link die er niet is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is dan het zelfde als je kinderen leren dat ze sofa moeten zeggen omdat je problemen hebt met de Rabobank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje kort door de bocht.. Sorry.. Er zullen ongetwijfeld woorden zijn die op iets anders lijken, maar door de zins opbouw zal iemand wel begrijpen wat het woord inhoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja IPU, ik weet dat je gelijk hebt, theoretisch zou het geen probleem moeten zijn. Ik kan jou mijn gevoel niet opdringen, ik vind het een ongepast woord. Als jij graag tegen iemand wil zeggen dat hij niet zo moet kankeren, dan moet je dat doen. Ieder zijn ding, maar niet voor mij dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het blijft toch hetzelfde woord. Het woord heeft voor zeer veel mensen een grote lading. Ik vind het respectloos om mensen te vertellen niet te kankeren of in welke context dan ook, het woord te gebruiken. Als het niet om de ziekte gaat.
Oorspronkelijk heeft het woord wel met kanker te maken, maar dan niet met de ziekte zelf maar met het negatieve ervan. Inmiddels is het zo vaak gebruikt, dat de gebruiker het als een zeer grof werkwoord gebruikt. Het is nog steeds negatief bedoeld, dus dat iemand loopt te mopperen of negatief ergens over doet. Ikzelf vind het een werkwoord dat je met goed fatsoen niet mag gebruiken, maar niet iedereen heeft dezelfde mening over wat goed fatsoen is.