Hoe worden woorden als 'beschermende', 'beschermde', 'betalende' en 'betaalde' genoemd?

Het zijn allemaal bijvoeglijke naamwoorden, maar hoe worden taalkundig 'beschermende' en 'beschermde' van elkaar onderscheiden, en 'betalende' en 'betaalde'? Ik kan me voorstellen dat 'beschermende' en 'betalende' bijvoorbeeld actieve bijvoeglijke naamwoorden worden genoemd, en de andere twee passieve. Maar ik weet het antwoord niet...

Antoni
7 maanden geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Beschermde en betaalde zijn Bijvoeglijk gebruikte voltooid deelwoorden. Dat zijn bijvoeglijk naamwoorden, afgeleid van een voltooid deelwoord. Het wordt ook wel Voltooid deelwoord gebruikt als bijvoeglijk naamwoord, of Voltooid deelwoord als bijvoeglijk naamwoord (vd als bnw) genoemd.

Beschermende en betalende zijn Bijvoeglijk gebruikte onvoltooid deelwoorden. Of Onvoltooid deelwoord als bijvoeglijk naamwoord. In plaats van onvoltooid deelwoord mag je ook tegenwoordig deelwoord zeggen.

Dus om het geheel simpel te houden: het zijn inderdaad allemaal bijvoeglijke naamwoorden. En om het ingewikkeld te maken heb je daar dan heel veel benamingen voor. Maar wat in jouw vraag belangrijk is, is het verschil tussen voltooid en onvoltooid/tegenwoordig deelwoord.
7 maanden geleden
Antoni
6 maanden geleden
Veel dank voor je antwoord!