Hoe wordt de plaatsnaam 'Gorinchem' uitgesproken?

Is dat in heel Nederland als Gorkum of wordt het ergens ook als meer letterlijk uitgesproken?

7 maanden geleden
in: Taal
Inekez1
7 maanden geleden
Ik heb vroeger op de basisschool in een Gronings dorp al geleerd dat je Gorinchem uitspreekt als Gorkum. Dus ik vermoed dat dat standaard zo is. Al zullen er genoeg mensen zijn die dat niet weten en het dus uitspreken zoals het geschreven wordt. Maar dat geldt voor veel andere plaatsnamen, persoonsnamen en woorden ook.
Pieterke
7 maanden geleden
Ik heb op de - toen nog - lagere school geleerd het als Gorkum uit te spreken.

Antwoorden (1)

"Officieel Gorinchem
In 1858 heeft het toenmalige gemeentebestuur laten vastleggen dat de officiële naam Gorinchem is. En dat is het nog steeds! Gorcum en Gorkum geven weer hoe de naam door de Gorcumers meestal wordt uitgesproken. Dat de inwoners zelf liever Gorcum zeggen, blijkt ook uit het veelvuldig bijvoeglijk gebruik: het Gorcums Museum, Gorcum Sportgala, Gorcums Winterfestijn, Gorcums Carnaval, Hartje Gorkum etc.

Gorinchem, Gorcum en Gorkum zijn dus alle drie juist!"
.
Maar al eeuwen wordt "Gorcum"/"Gorkum" gezegd. Denk aan de martelaren van Gorkum.
Hiermee worden negentien katholieke religieuzen en priesters aangeduid die om hun geloof door de watergeuzen in 1572 zijn vermoord in Den Briel. Er wordt nooit gezegd "van Gorinchem".
Toegevoegd op 9 september 2023 09:27: tekst
Computoon
7 maanden geleden
Inekez1
7 maanden geleden
De vraag gaat over uitspraak, niet hoe je het schrijft.