Waarom heet het Hilversumse ziekenhuis Tergooi geen Tengooi?

Ik moest laatst een vriendin naar het ziekenhuis brengen. Zij woont in Hilversum, en ze werd behandeld in het lokale ziekenhuis: Tergooi.

Toen ik in de wachtkamer zat, bedacht ik me dat die naam niet logisch is. Die streek heet toch "Het Gooi", en niet "De Gooi"? Dus zou het ziekenhuis toch "Tengooi" moeten heten, en niet "Tergooi"?

Ben ik abuis met naamvallen en woordgeslachten, of is de naam van dit ziekenhuis daadwerkelijk niet logisch?

Cryofiel
een jaar geleden
in: Taal
2.3K

Antwoorden (5)

Je bent ter plaatse in Het Gooi, dat lijkt mij Ter Gooi te zijn. En zonder spatie wordt dat Tergooi.
een jaar geleden
Je hebt gelijk. Tergooi is fout.
Een samentrekking van “te" en “der" gebruik je alleen bij vrouwelijke woorden zoals "gelegenheid”. Je zegt dan "ter gelegenheid". Maar het Gooi is onzijdig. Dan zou het dus "Tengooi” moeten worden.

Zwakke reactie van het ziekenhuis:
Tergooi is puur een fantasiewoord. Een woord dat we zelf hebben bedacht.
Als wij een taalkundig kloppende naam hadden gewild, was het een andere geworden. We hebben met Tergooi een knipoog naar het Gooi willen geven, maar niet zo zoutloos als "In Gooi" of "Ten Gooi"'.
Toegevoegd op 14 april 2023 10:35: bron
SimonV
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
Zou het niet met de eerste naamval te maken hebben? Als versteende uitdrukking daarmee kennen wij nog "ter aarde" bestellen.
SimonV
een jaar geleden
Ja, want het is 'de aarde', en niet 'het aarde'.
Uit de bron: "Soms worden de oude naamvalsvormen van het lidwoord - die in verbuigingen zichtbaar zijn (des, der, den) - in bepaalde vaste uitdrukkingen gehandhaafd en versmelten ze met het voorzetsel."
Tergooi is gewoon een naam en dan is alles geoorloofd.
Het filiaal in Blaricum heette vroeger Gooi-Noord en in de volksmond Gooi- Moord.
een jaar geleden
Het is Tergooi omdat 'gooi' verwijst naar het oorspronkelijke vrouwelijke woord: gouw. Gouw betekent: gewest, landstreek.
Gouw is verbasterd tot Gooi en Gooiland. Gooiland is onzijdig waardoor Tengooi juist lijkt te zijn.
Etymologisch is Tergooi juist - vanwege 'gouw'.
Als onderbouwing van bovenstaande: de oude benaming van Gouda is: Ter Gouw.
Toegevoegd op 15 april 2023 12:34: tekst
een jaar geleden
SimonV
een jaar geleden
Het ziekenhuis zegt zelf dat een puur een fantasiewoord is.
SentWierda
een jaar geleden
@SimonV. Het komt op mij over dat het ziekenhuis nu niet meer weet wat destijds de achtergrond van de naamgeving was.
Interessant is te weten wat destijds als reden is gegeven van de naamgeving. Ik vermoed dat men destijds het verband legde tussen de gouw (v) en gooi(land).
Daarom is het Ter Gouw (Gouda) en Tergooi (ziekenhuis).
SimonV
een jaar geleden
Uiterst onwaarschijnlijk dat ze bij de naamgeving in 2006 zonder duidelijke reden de etymologie van Gooi bestudeerden met alle mogelijke verwarring van dien en dat in 2007 al niet meer wisten.
Zoals in mijn bron ook staat: "Gooi is een verbogen vorm van gouw. Er bestaat echter geen enkel misverstand over het geslacht van gooi: (o) betekent onzijdig."
SentWierda
een jaar geleden
@SimonV. Kennis van de historie was bij de naamgeving blijkbaar niet aanwezig.
Twee opmerkelijke zaken spelen een rol, volgens mij.
1. De oude benaming gouw (de gouw) is hier geëvolueerd tot Gooiland. Onzijdig: Het Gooiland, verkort tot: Het Gooi.
2. De analogie met Ter Gouw leidt tot: Tergooi.
De naam Tergooi is afgeleid van de locaties waar het ziekenhuis gevestigd is, namelijk Tergooiziekenhuizen Blaricum en Hilversum. Er is geen specifieke reden waarom er voor de naam Tergooi is gekozen in plaats van Tengooi.
10 maanden geleden