Wat is de naam van de kartonnen verpakking waarin mandarijnen naar supermarkten worden vervoerd?

Met welke term weten mensen precies welk voorwerp er wordt bedoeld? Google haalt fruitsoort en verpakkingsnaam uit elkaar. In mijn woordenboek staat het niet. Wel staat daar sinaasappelkist in en men zegt ook sinaasappeldoos. Maar bij mandarijn lijkt het erop dat dit meervoud zou zijn, wat ik onlogisch vind. Want van zowel sinaasappels als mandarijnen zitten er veel exemplaren van in één doos of kist.

Amadea
een jaar geleden
in: Taal
1.8K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ik begrijp je niet ? Doos = meervoud ?
Amadea
een jaar geleden
De fruitnaam in meervoud.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Je bedoeld het verschil :
Sinasappel (enkelvoud) -doos
en
Mandarijnen (meervoud) -doos Heeft dat niet met de uitgang van het meervoud te maken ?
SinasappelS en mandarijnEN De '-s' valt dan weg en '-en' laten we wel staan.
Ik ken de onderbouwende regels niet, maar dit zegt mijn taalgevoel.

Antwoorden (2)

Er zijn geen harde regels die bepalen of een samenstelling een tussenklank krijgt. Sommige samenstellingen worden nu eenmaal met een tussenklank uitgesproken, andere niet. Het getal (enkelvoud of meervoud) speelt meestal geen rol: we zeggen bijvoorbeeld boekhandel en niet boekenhandel, hoewel zelfs de minst bloeiende zaak meer dan één boek in de rekken heeft.

Men spreekt al eeuwen over appelmoes, sinaasappelsap, sinaasappelkist, etc.
Overigens werd vroeger ‘sinaasappelenkist’ wel incidenteel gebruikt naast ‘sinaasappelkist’. Het oudste meervoud is sinaasappelen, maar lang geleden is ook sinaasappels in gebruik gekomen.
De mandarijn kent deze historie niet.
SimonV
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
Oké, dat verklaart het verschil bij sinaasappel en mandarijn. Maar hoe heet de verpakking van mandarijnen officieel, is dat een doos, kist, krat, bak?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Als hij van hout is, dan is het een kist. In het geval van karton noemen we het een doos. En in geval van plastic is het een bak. Dat neemt echter niet weg dat die namen regelmatig (foutief) doorelkaar gebruikt worden.
De naam van de kartonnen verpakking waarin mandarijnen naar supermarkten worden vervoerd is een mandarijnenkistje.
9 maanden geleden