Klopt het dat men in thailand maar 1 hetzelfde woord heeft voor groen en blauw?

Ik hoorde in een podcast dat men in Thailand hetzelfde woord gebruikt voor zowel groen als blauw, omdat zij geen onderscheid kennen tussen die twee kleuren. Dat lijkt me heel sterk dus ik wilde het hier even vragen of dat echt zo is?

een jaar geleden
in: Taal
2.5K
tinus1969
een jaar geleden
Een korte google actie suggereert dat Thais wel onderscheid maakt tussen blauw en groen; maar er zijn idd veel talen die dat onderscheid niet maken https://en.m.wikipedia.org/wiki/Blue–green_distinction_in_language
Amadea
een jaar geleden
Groen is สีเขียว
Blauw is สีฟ้า
Niet hetzelfde dus.
Castle
een jaar geleden
https://www.lingohut.com/nl/v537629/thaise-lessen-kleuren

Antwoorden (2)

Nee, integendeel. Elke dag van de week heeft een eigen kleur.
De ongelukskleur van zondag is donkerblauw, een kleur die men die dag liever niet draagt.
De gelukskleur van woensdag is lichtgroen.
De gelukskleur van vrijdag is lichtblauw.
De ongelukskleur van zaterdag is donkergroen.
SimonV
een jaar geleden
Nee, dat klopt niet. In het Thais hebben ze verschillende woorden voor groen en blauw. Groen wordt "sǎw" genoemd en blauw wordt "nǎam" genoemd.
10 maanden geleden