Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik neem een stukje tekst uit een groter geheel. ik dacht dat ik dat kon aangeven met ".... en ..."?

klopt dit?

een jaar geleden
in: Taal
1.4K
Pieterke
een jaar geleden
Misschien een sterretje bij dat stukje tekst zetten en onderaan de bladzijde de bron vermelden?
ronron1212
een jaar geleden
Wat wil je nu precies weten?
JanClaassen
een jaar geleden
zeker maar " en dan de .... is dat correct?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als je een stuk tekst citeert, doe je dat normaal gesproken met dubbele aanhalingstekens, zonder puntjes. Alleen als je een deel van een zin weglaat gebruik je de puntjes.

Laat je het eerste stuk zin weg, dan begin je je citaat dus met "... en hier de tekst die je citeert."

Laat je het laatste stuk zin weg, dan eindig je met ..."
Alleen als je zowel aan het begin als aan het eind van je citaat stukken zin weglaat, staat je citaat tussen "... en ..."

Citeer je alleen een woord of enkele woorden, bijvoorbeeld een uitdrukking, dan kun je die tussen enkele aanhalingstekens zetten, zonder puntjes.
(Lees meer...)
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
En laat je een stuk er midden tussenuit weg dat zet je vierkante haken om de puntjes heen. Bijvoorbeeld: "Als je een stuk tekst citeert, doe je dat [...] met dubbele aanhalingstekens".
Inekez1
een jaar geleden
Goede toevoeging van Amadea!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding