Ik neem een stukje tekst uit een groter geheel. ik dacht dat ik dat kon aangeven met ".... en ..."?

klopt dit?

een jaar geleden
in: Taal
1.4K
Pieterke
een jaar geleden
Misschien een sterretje bij dat stukje tekst zetten en onderaan de bladzijde de bron vermelden?
ronron1212
een jaar geleden
Wat wil je nu precies weten?
JanClaassen
een jaar geleden
zeker maar " en dan de .... is dat correct?

Antwoorden (1)

Als je een stuk tekst citeert, doe je dat normaal gesproken met dubbele aanhalingstekens, zonder puntjes. Alleen als je een deel van een zin weglaat gebruik je de puntjes.

Laat je het eerste stuk zin weg, dan begin je je citaat dus met "... en hier de tekst die je citeert."

Laat je het laatste stuk zin weg, dan eindig je met ..."
Alleen als je zowel aan het begin als aan het eind van je citaat stukken zin weglaat, staat je citaat tussen "... en ..."

Citeer je alleen een woord of enkele woorden, bijvoorbeeld een uitdrukking, dan kun je die tussen enkele aanhalingstekens zetten, zonder puntjes.
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
En laat je een stuk er midden tussenuit weg dat zet je vierkante haken om de puntjes heen. Bijvoorbeeld: "Als je een stuk tekst citeert, doe je dat [...] met dubbele aanhalingstekens".
Inekez1
een jaar geleden
Goede toevoeging van Amadea!