Waarom is het in zoveel talen zo moeilijk om de engels i van het woord in of it uit te spreken?

Fransen of spanjaarden, italianen, portugezen... ze spreken het altijd uit als ien of iet. Waarom is de letter i van in of it of is zo moeilijk uitspreekbaar voor hen?

een jaar geleden
in: Taal
1.2K
ronron1212
een jaar geleden
Hoe kom je daarbij?
Thecis
een jaar geleden
Ik merk het ook dat bij deze landen dat deze klanken inderdaad meer als ien of iet worden uitgesproken.
LeonardN
een jaar geleden
@ronron1212
Observatie, is een bekende bij zeker Spaanssprekende:
https://youtu.be/L2fG6Eau2Xs?t=200" Jammergenoeg wordt niet zozeer uitgelegd waarom dit zo is (zoals bij het voorbeeld ervoor bijvoorbeeld wel). Wellicht dat het vanwege dezelfde reden is en wat vaak de reden is. Het niet bestaan van de klank of klankcombinatie in een andere taal.
Cryofiel
een jaar geleden
Heel herkenbare observatie!
Pieterke
een jaar geleden
Herkenbare observatie.

Antwoorden (1)

Zoals bijna bij alle uitspraakproblemen van de ene naar de andere taal is het het ontbreken van die klank in de moederstaal.

Engelsen kennen drie uitspraken rondom de "i"
/iː/ (see)
/ɪ/ (it)
/i/ (me)
Spanjaarden kennen enkel /i:/ dus zoals wij zien. Als ze de "korte i" moeten zeggen zullen ze dus vrijwel altijd terugvallen op de ie-klank.
===
Dit is dus zo voor Spaanssprekenden, maar zal op veel Latijnse talen slaan.

Overigens moet ik zeggen dat ik zelf het verschil tussen de me /i/ en see /i:/ slecht tot niet kan onderscheiden.
De /ɪ/ (it) en /i/ (me) is duidelijk, omdat het Nederlands dat verschil ook kent.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Klankinventaris_van_het_Nederlands#Klinkers
pit [ɪ]? I Piet [i]? i
!@#$%^&&*^&*:"{}<>?
een jaar geleden