Moet 'worden' in deze zin in meervoud of enkelvoud? 'Voornamelijk de motivering en de wijze van deze motivering worden/wordt onder de loep genomen.'

En waarom? Ik worstel hier regelmatig mee merk ik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is maar één motivering, dus waar verwijst 'worden' naar, naar de motivering of het onder de loep nemen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Nelly. Want 'de motivering' an sich wordt onder de loep genomen. Het tweede kan gezien worden als toevoeging, zoals ook als antwoord is gegeven. Maar ik snap ook dat het als meervoud gezien kan worden, anders zat ik ook niet met deze vraag haha ;). Lastig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En Pat natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje voor je vraag, ben benieuwd want de meningen verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is toch meervoud, door die en moet het volgens mij toch worden, zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook erg benieuwd. Ik zie net dat ik de vraag ook onder 'taal' heb kunnen zetten. Kon het net al niet vinden, wellicht dat dat handiger was geweest. Kan dat nu alsnog? In het belang van de vraag :). Bedankt voor t plusje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Motivering en de wijze van motivering zijn twee verschillende dingen. Meervoud dus, geen twijfel over mogelijk.

Het beste antwoord

Je noemt twee dingen: de motivering én de wijze van.

Dat zijn twee dingen, en dan gebruik je meervoud: worden.

Deze vraag is al correct beantwoord door mijn voorganger, maar ik wil er nog iets aan toevoegen, namelijk dat 'wijze van motivering' eigenlijk geen correct Nederlands is.

Als je het hebt over 'de wijze waarop', dan volgt er altijd een heel werkwoord en niet een zelfstandig naamwoord. Het gaat namelijk om de manier waarop iemand iets doet of de manier waarop iets functioneert.

In jouw voorbeeld zou er dan dus moeten staan:

"...en de wijze van MOTIVEREN".

Je kan de zin ook even helemaal omgooien en dan krijg je:

"De motivering en de wijze waarop deze wordt geformuleerd (gebracht / gerapporteerd / beschreven enz.) worden allebei onder de loep genomen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Worden, het woord en geeft aan dat er meerdere dingen onder de loep WORDEN genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"wordt"

het is maar 1 motivering

"en de wijze van deze motivering" is een toevoeging

Toegevoegd na 58 minuten:
hier is "voornamelijk" bepalend. Je zou ook kunnen lezen: "De motivering en MET NAME de wijze van de motivering", dan is het echt een toevoeging. En dat staat er: kijk maar naar het gebruik van "deze"

Het was anders geweest als er 2 gelijkwaardige znw hadden gestaan: "Voornamelijk de motivering en de uitvoering wordEN onder de loep genomen." Maar dat staat er niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vermoeden heb ik ook, zie mijn reactie op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke motivatie?
het gaat hier om twee dingen, nl de motivering, en de wijze van deze motivering, dus het meervoud "worden" is op z'n plaats.
Rieneke1
12 jaar geleden
Omdat de klemtoon op het woordje én ligt dan heeft het meervoud de voorkeur.

Voornamelijk de motivering EN de wijze van motivering worden (beiden) onder de loep genomen.
amc