Is zowel taxeren als taxateren goed Nederlands?

Met dezelfde betekenis als waardebepaling.

een jaar geleden
in: Taal
2.4K
LeonardN
een jaar geleden
De term taxateren komt op Google wel voor, maar vooral als merknaam. En wat zegt nu de houder van die merknaam zelf: https://taxateren.nl/overons
"
Taxateren? Wat betekent dat eigenlijk?
Taxateren.nl is onze merknaam, logischerwijs afgeleid van het woord taxeren, en tevens volgens onze collega's uit de taxatiewereld een veelgebruikt woord, ondanks dat het GEEN Nederlands is.
"
SimonV
een jaar geleden
't Is dialect:
https://e-wld.nl/static/dictionary/content/pdf/wld-3/2006_Limburgse%20Dialecten%20III%203,1%20(Maatsch%20gedrag,%20school%20en%20onderwijs).pdf
ronron1212
een jaar geleden
En dit dan
https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/starter/hoe-kies-je-een-taxateur
LeonardN
een jaar geleden
@ronron1212
En wat dan exact?
Je geeft een link, maar geen uitleg wat er dan niet klopt in jouw ogen.
ronron1212
een jaar geleden
@LeonardN open de link lees
Taxatie woning voor je hypotheek
Een taxatie van je woning heb je nodig als je een hypotheek afsluit of wijzigt. Soms is de gratis WOZ-taxatie of een goedkope Calcasa desktoptaxatie voldoende. En heb je geen dure taxatie op locatie nodig. Wij vertellen je meer over de mogelijkheden en de verschillen.
LeonardN
een jaar geleden
Ja ik lees het allemaal.
Daar staat nergens het woord taxeren en ook niet het woord taxateren.
ronron1212
een jaar geleden
Zal wat stuks er uit halen
@LeonardN daar staan de woorden echt wel
Taxatie woning voor je hypotheek
Een taxatie van je woning heb je nodig als je een hypotheek afsluit of wijzigt. Soms is de gratis WOZ-taxatie of een goedkope Calcasa desktoptaxatie voldoende. En heb je geen dure taxatie op locatie nodig. Wij vertellen je meer over de mogelijkheden en de verschillen. Waar vind ik de WOZ-beschikking of WOZ-taxatieverslag? Dus hoezo komt taxateren niet voor????
ronron1212
een jaar geleden
Dit zeg jij @LeonardN
De term taxateren komt op Google wel voor, maar vooral als merknaam.
LeonardN
een jaar geleden
@ronron12 Nou je haalt een stuk aan waarin het woord "taxateren" niet voorkomt. Het woord taxatie is een zelfstandignaamwoord niet een werkwoord zoals "taxeren" dat is.
Adviseur en adviseren en advies zijn ook drie verschillende woorden niet waar? Je moet drie woorden onderscheiden. Taxatie (Zelfstandignaamwoord: schatting)
Taxateur (Zelfstandignaamwoord: Een persoon die die handeling verricht)
Taxeren (Het werkwoord welke die handeling beschrijft. Schatten) De taxateur, taxeerde het huis op een bedrag van €200.000. Zijn concurrent vond die taxatie wat aan de lage kant.
Is een correcte Nederlandse zin.
ronron1212
een jaar geleden
@LeonardN en de vraag was???
Is zowel taxeren als taxateren goed Nederlands?
Dus antwoord ja
En verder zoek je verhalen zelf maar weer verder it we zitten al weer op 9 reactie
Het houdt nooit op
LeonardN
een jaar geleden
We zitten op die hoeveelheid reacties omdat je zelden je punt duidelijk maakt.
Ook nu heb je op geen enkele wijze duidelijk gemaakt waarom taxateren volgens jou correct is.
Je enige argument is een link die het woord taxateren niet eens toont, maar wel het woord taxatie.
Dat is hetzelfde als stellen dat het woord adviseuren correct is omdat adviseur een bestaand woord is.

Antwoorden (1)

Taxeren is goed Nederlands.
Taxateren bestaat niet.
Bron: Van Dale.
De suggestie dat taxateren wel een bestaand woord zou zijn, wordt gewekt door het woord taxateur: schatter, waardebepaler. En door het woord: taxatierapport.
Ook in Frans bestaat het woord taxater niet.
Taxeren is in het Latijn: taxare (= schatten).
In het Latijn komt het woord taxatare niet voor.
Toegevoegd op 14 augustus 2022 10:14: tekst
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Ik vraag mij dan wel af waarom het niet 'taxeur' wordt ipv taxateur.
ronron1212
een jaar geleden
https://www.consumentenbond.nl/hypotheek/starter/hoe-kies-je-een-taxateur Hoe zit dit dan @SentWierda
LeonardN
een jaar geleden
https://twitter.com/onzetaal/status/574165211210510336 Kan het fragment verder niet vinden.
ronron1212
een jaar geleden
Taxatie woning voor je hypotheek
Een taxatie van je woning heb je nodig als je een hypotheek afsluit of wijzigt. Soms is de gratis WOZ-taxatie of een goedkope Calcasa desktoptaxatie voldoende. En heb je geen dure taxatie op locatie nodig. Wij vertellen je meer over de mogelijkheden en de verschillen.
LeonardN
een jaar geleden
Ja?
Wat is je punt?
Kan je een verhaal maken?
Zoiets als erotisi vraagt X en SentWierda zegt Y, maar hier zie ik Z staan! Dus dat kan niet kloppen. De correcte woorden zijn. Taxatie
Taxateur
Taxeren
ronron1212
een jaar geleden
Dit zeg jij @LeonardN
De term taxateren komt op Google wel voor, maar vooral als merknaam.
LeonardN
een jaar geleden
Ja, dat zeg ik, maar je reageert onder de vraag van SentWierda. Wat ik zeg kan je beter bespreken onder de reactie waar ik wat zeg.
Klopt het antwoord van SentWierda in jouw ogen?
Of is taxateren een correct werkwoord? Dat kan je beargumenteren op allerlei manieren, maar niet door een tekst aan te halen die het hele woord niet toont.
Als het woord taxatie bestaat is dat geen bewijs dat taxateren correct is.