Is de zin 'Ik heb nog nooit sushi op' correct?

Een vriendin van mij zegt dat dit voor haar heel vreemd klinkt en je dit zou moeten veranderen naar 'ik heb nog nooit sushi gegeten/opgegeten'. Enkel 'Ik heb dat nog nooit op' zou vreemd klinken. Waar ik vandaan kom in Brabant hoor ik dit vaak gezegd worden, maar rondom Amsterdam hoor ik wel eens dat dit vreemd zou klinken.
Is het gebruik van werkwoord 'ophebben' in deze context dus (grammaticaal) correct?

2 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (2)

Nee, niet als het gaat om algemeen Nederlands. Het is namelijk dialect. Ophebben in de betekenis van 'hebben gegeten'. In gewoon Nederlands zou je zeggen: Ik heb nog nooit sushi gegeten.
Amadea
2 jaar geleden
Het is correct - maar wel ongewoon.
Het werkwoord ophebben heeft negen betekenissen. Een van die betekenissen is: ophebben = geconsumeerd hebben. Zoals: Ik heb een flinke borrel op.
De zin 'Ik heb nog nooit sushi op' is dan: 'Ik heb nog nooit sushi geconsumeerd'.
Een correcte zin.
Een uitdrukking met ophebben is: een ei ophebben = erg verlegen zijn, met schrik zitten.
De negen betekenissen:
1. in de hoogte hebben (kraag van een jas) ; 2. gehesen hebben (zeilvaart); 3. opgemaakt hebben (geld/eten); 4. op iets hebben (hoofddeksel); 5. geconsumeerd hebben; 6. in het lijf dragen (dieren), 7. begrijpen/vatten;, 8. op een positieve of negatieve wijze staan tegenover; 9. opgelegd zijn/tot taak gesteld zijn (schoolles).
Bron: Van Dale.