wat is het nu gevoelmatig of gevoelsmatig?

Google Chrome zegt gevoelmatig en goeie vraag (goede aanvulling trouwens) zegt gevoelsmatig (ik doe het ook nooit goed)

Weet jij het antwoord?

/2500

gevoelsmatig.

Volgens mijn woordenboek is het gevoelsmatig. Ook gevoelsmatig zeg ik dat het gevoelsmatig is. Wat ik soms doe bij twijfel: typ beide mogelijkheden in in een zoekmachine. In dit geval is de score: --  gevoelmatig: 250 hits --  gevoelsmatig: 53154 hits Dus ook bij "democratisch stemmen" kom ik uit op gevoelsmatig.

Gevoelsmatig, volgens de VanDale. Vreemd dat de GV spellingcorrectie het woord niet kent...

De tussen-s is een verbindings-s tussen gevoel en matig. Het is dus gevoelsmatig.

De tussen-s is een vrije kwestie: de letter wordt geschreven als hij wordt uitgesproken. Met deze vrije regel wordt tegemoetgekomen aan de uitspraak-verschillen tussen sprekers; er zijn veel woorden waarin de één wel een s zegt en de ander niet. In de meeste gevallen kun je op je gehoor afgaan, maar als het tweede woorddeel met een s-klank begint (zoals in station(s)chef), is niet te horen of er één of twee s’en geschreven moeten worden. Er zijn dan twee mogelijkheden om achter de voorkeursvorm te komen: maak een samentrekking of vervang het tweede deel door een woord dat niet met een s-klank begint. Er zijn dus geen vaste regels te geven voor het wel of niet voorkomen van de tussen-s; wel zijn er enkele vuistregels. Wie toch nog twijfelt over de voorkeursvorm, kan heel goed internet laten beslissen: een zoekmachine kan zo vertellen welke vorm het gebruikelijkst is. Er zijn ook een aantal patronen te zien in het gebruik van de tussen-s. De meeste mensen gebruiken wel een tussen-s: als het woord eindigt op -waardig, -waard, -gewijs, -halve; als het eerste woorddeel eindigt op -heid, -ing of -teit; als het eerste deel een mannelijke persoonsaanduiding is op -er, -eur, -ier of -aar en een meervoud op -s heeft; als het eerste deel een zelfstandig naamwoord is dat begint met be-, ge- of ver-. De meeste mensen gebruiken geen tussen-s: als het eerste deel een zelfstandig naamwoord is dat niet verwijst naar een levend wezen en (ook) een meervoud heeft op -s; als het eerste deel een zelfstandig naamwoord is dat eindigt op -ier en geen persoon aanduidt; als het eerste deel een werkwoordstam is; als het woord eindigt op -schap (in de betekenis ‘hoedanigheid, het zijn van’; als het eerste woorddeel een stof aanduidt en niet telbaar is. Het zinsdeel -matig hoort voor mijn gevoel thuis in het rijtje -waardig tot -halve en daarom maak ik er gevoelsmatig van.

Bronnen:
http://www.onzetaal.nl/advies/kwaliteitsco...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100