Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil als iemand zegt: je (kan) mij volledig vertrouwen en je (mag) mij volledig vertrouwen?

Wat is het verschil als iemand zegt: je (kan) mij volledig vertrouwen en je (mag) mij volledig vertrouwen?

2 jaar geleden
in: Taal
1.7K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Je kan mij vertrouwen = ik ben betrouwbaar.
Je mag mij vertrouwen = ik wil je helpen.
Alphennaar
2 jaar geleden
Ik heb wat psychische problemen waarbij ik heel erg word bijgestaan door de wijkagent.
Ik vroeg hem kan ik je echt vertrouwen, toen antwoorden hij tegen mij: je mag mij volledig vertrouwen.
Nou vroeg ik mij dus af wat de verschillen zijn

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je kunt mij vertrouwen: ik geef je de verzekering dat ik betrouwbaar ben.
Je mag mij vertrouwen: ik geef je toestemming mij te vertrouwen, al hoeft het niet.
In beide gevallen geeft iemand aan dat hij/zij te vertrouwen is, maar bij mogen vertrouwen spreekt meer bescheidenheid van de spreker.
Een dokter, advocaat, dominee, politieagent kan zeggen: “Je mag me [vanuit mijn beroep] vertrouwen” omdat zij vertrouwensposities hebben.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 07 november 2021 13:40: tekst
SimonV
2 jaar geleden
Alphennaar
2 jaar geleden
Maar zijn beide een betekenis van ik ben te vertrouwen?
TurfGraver
2 jaar geleden
Of je te vetrouwen bent moet achteraf blijken.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Nee, de opmerking: "Je mag mij vertrouwen" is geen betekenis van "ik ben te vertrouwen" al probeert iemand dat wel te suggereren. Ik zou iemand die dat zegt nooit vertrouwen. Het lijkt alsof deze persoon goed heeft nagedacht over zijn opmerking. Te goed... Wanneer je hem/haar vertrouwd en hij/zij beschaamd dit vertrouwen en je zegt daar iets van, kan die persoon zeggen: "Maar ik heb nooit gezegd dat je mij kon vertrouwen, dat heb je er zelf van gemaakt. "
Mijn ervaring:
2 personen kunnen alleen een geheim bewaren wanneer een van hen dood is.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding