Als er bij een opsomming van een vrouwelijk woord naar een mannelijke wordt gesprongen, lopen de rangtelwoorden door of starten deze overnieuw?

De eerste presentatrice heeft.......

Is het hierna 'De tweede presentator' of 'De eerste presentator'?

Is het hierna dan weer 'De derde presentatrice' of 'De eerste presentator'?

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

De rangtelwoorden lopen door, maar de formulering wordt aangepast om verwarring te voorkómen. Uit de beschrijving wordt dan duidelijk dat het mensen met dezelfde functie betreft die in volgorde hun ding deden.
Bijvoorbeeld: De eerste presentatrice heeft... De tweede die aan het woord kwam was een presentator, en die.... De derde die presenteerde was weer een vrouw, en zij....
Ander voorbeeld: De eerste zanger bracht... De tweede die optrad was een zangeres en zij... De derde zanger koos...
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor uw expertise!

Andere antwoorden (1)

Als het geslacht niet doorslaggevend is, zou ik hier gewoon het woord presentator gebruiken voor zowel mannen als vrouwen. Dan kun je gewoon doortellen.

Als het wel belangrijk is, dan kun je het bijvoorbeeld zo oplossen:
De eerste presentator (vrouw).
De tweede presentator (man).
Enzovoort.

In plaats van man en vrouw kun je ook M en V gebruiken.