Hoe heet het toepassen van kenmerken op een situatie?

Hoe heet toepassen van kenmerken op een situatie waarbij je een conclusie trekt die onjuist is? Lastig om te verwoorden, maar wanneer iemand (achteraf) verbanden lijkt te zien die er niet zijn?
Bijvoorbeeld een reeks/combinatie van toevalligheden waardoor het achteraf lijkt alsof iets logisch was/is. Kan dit dwaling zijn?

2 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Griffin
2 jaar geleden
Cognitieve dissonantie misschien?
Kajsa
2 jaar geleden
Misschien bedoel je hineininterpretieren. Dat betekent dat je achteraf ergens een betekenis in ziet die niet bedoeld was.

Het beste antwoord

Misschien bedoel je het principe van synchroniciteit.
Het is onvermijdelijk dat zinvolle toevalligheden zich zo nu en dan zullen voordoen omdat er zo enorm veel mogelijke coïncidenties denkbaar zijn. Afzonderlijk gezien hebben die elk een hele kleine kans om op te treden, maar al die kansen samen geven de zekerheid dat er zich soms wonderbaarlijke toevallen zullen voordoen, waardoor we verbanden leggen tussen gebeurtenissen die niet hoeven te kloppen.
.
Je kunt ook drogredenen bedoelen. Net als een goede redenering bestaat een drogreden uit een of meer premissen of axioma's, waaruit na het stellen van een causaal verband (oorzaak en gevolg) een conclusie wordt getrokken, of een aantal argumenten, waarmee een mening wordt onderbouwd. De conclusie van een drogreden kan zowel juist als onjuist zijn, maar een drogreden voldoet niet aan de voorwaarden van geldigheid en gezondheid. Dat wil zeggen dat de redenering niet geldig is (dan klopt de vorm van de redenering niet) en/of niet gezond is (dan zijn de stellingen niet geldig). Onderscheidend voor een drogreden is dat er foutief overgegaan wordt van premissen naar een conclusie.
Drogredenen worden nogal eens onopzettelijk gebruikt door mensen die niet weten dat het drogredenen zijn, maar veronderstellen dat het correcte argumenten zijn (het zijn dan eerder denk- of redeneerfouten).
Voorbeelden drogredeneringen:
• Bij mensen met blauwe ogen komt volgens dit onderzoek relatief meer criminaliteit voor. Het hebben van blauwe ogen veroorzaakt criminaliteit.
• De laatste 200 jaar is het aantal piraten afgenomen en is de opwarming van de aarde toegenomen. Het is dus door het feit dat er nu nauwelijks piraten zijn dat we met de klimaatverandering zitten.
• In de zomer worden veel ijsjes verkocht en verdrinken ook veel mensen. Het eten van ijsjes veroorzaakt dus verdrinking.

Zie ook:
https://maken.wikiwijs.nl/122243/Theorie_drogredenen
https://www.mrchadd.nl/academy/vakken/nederlands/drogredenen

Met dank aan Ozewiezewozewiezewallakristallix:
https://www.examenoverzicht.nl/nederlands/drogredenen
Toegevoegd op 04 september 2021 11:01: tekst
SimonV
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Top !
PS. Ik had de toevoeging over het hoofd gezien.
SimonV
2 jaar geleden
Door jouw antwoord heb ik wel wat voorbeelden gegeven ter verduidelijking.