Waarom spreekt men in het Engels eigenlijk van 'making love'? Komt er liefde vrij bij de geslachtsgemeenschap? En 'de liefde bedrijven' ?

Zowel in het Engels als in het Nederlands is er die specifieke wijze van de geslachtsgemeenschap te bedoelen. Van beiden vraag ik me de precieze betekenis af. 'Bedrijven' betekent ook 'doen', dus 'de liefde doen' of 'de liefde maken (Engels)'. Kan iemand hier wat licht op laten schijnen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
1.7K

Antwoorden (5)

"komt er liefde vrij bij de geslachtsgemeenschap" ..

nee, het is andersom, seks is de ultieme uiting van liefde tussen 2 mensen. ( in de meeste gevallen ).
Ander voorbeeld: je bent erg verliefd, je houd veel van iemand, die ander van jou, dan voel je samen vaak fysieke aantrekkingskracht en de behoefte om ook op fysiek niveau je liefde naar elkaar te bewijzen.

Vandaar; de liefde bedrijven, of, making love.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de liefde bedrijft, dan zit of lig je niet stil. Er is sprake van lichamelijke activiteit. En activiteit kun je ook bedrijvigheid noemen. Liefde "bedrijven" is dus niet zo'n vreemde uitdrukking.

Maar ook "making love", komt dicht bij de Nederlandse, wat plattere variant: een nummertje maken.

Zowel in het Engels als Nederlands hebben we het dan over "maken", en maken kan meerdere betekenissen hebben. Maken in de zin van repareren. (deur klemt? dat maak ik wel even"). Maken kan ook betekenen: iets zelf doen of creeren. Zelf jam maken, een tekening maken, of een dictee maken. (de reclame: zèlfgemaakte soep van Honig)

Maar ook kan maken gewoon slaan op bedrijvigheid. En dan komen we in de buurt van het Engelse "making". Denk aan muziek maken, ruzie maken en herrie maken. Je "schept" of repareert dan geen muziek, ruzie of herrie, maar het geeft alleen maar aan, dat je er mee bezig bent.
Bedrijvigheid dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, en dan komen we eindelijk bij mijn vraag: we 'maken' liefde, dus als ik nou straks een meisje ontmoet en ik stel haar voor om een beetje liefde te maken, hoe ziet dat er dan uit, zo'n beetje liefde? Wat kunnen we met die liefde aanvangen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
antwoord = +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste Lilac, ik ben in mijn antwoord niet verder gegaan dan een wat taalkundige verklaring. Je vraagt nu hoe liefde eruit ziet, en wat je ermee kunt aanvangen. Dat gaat veel verder, en daar kun je m.i. alleen maar heel subjectief op reageren. Liefde kun je niet echt zien, maar je kunt er wel heel veel mee "aanvangen". Als je heel veel van iemand houdt, wijst de weg zich vanzelf, en maak je van de liefde gewoon iets heel moois.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Praten over sex is lastig. Dat doen we omfloerst, indirect, met vreemde, vaak afleidende woordkeuze. Ook in het Engels. Je kunt daarom uit de taal meestal niets afleiden over de aard van sex.

Dit is anders dan bij uitspraken over onze psyche zoals 'je iets op de hals halen'.

Wat overigens wel vrij komt als je sex hebt, zijn allerlei hormonen. Dat zijn typisch hormonen waardoor je de ander ineens intens lief gaat vinden. Of dat hetzelfde is als liefde is nog maar de vraag. Maar als je iemand lief hebt en je 'bedrijft de liefde' (op je beetje goed manier) dan maakt dat je gevoelens wel veel intenser.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij komt het er inderdaad op neer dat je deze activiteit omfloerst wil beschrijven. Net zoiets als naar bed gaan met iemand, dan heeft geen van beiden de intentie om te slapen. je spreekt toch ook over 'dat je naar bed bent geweest' als je seks op de tafel hebt gehad?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een eufemisme, net zoals naar bed gaan met iemand en "het doen" met iemand. Duidelijk is dat er niet naar bed gegaan wordt om te slapen en dat "het doen" met iemand iets anders is dan ganzeborden.