Wat is het verschil tussen gebiedende wijs enkelvoud en gebiedende wijs meervoud?

Het verschil In schrijfwijze ...

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
2.9K

Antwoorden (1)

In het Nederlands wordt tegenwoordig geen onderscheid meer gemaakt tussen de gebiedende wijs enkelvoud en de gebiedende wijs meervoud. In het meervoud kwam er vroeger een -t achter de stam van het werkwoord: "Komt allen tezamen". Tegenwoordig wordt de gebiedende wijs enkelvoud (zonder -t) ook gebruikt wanneer het bevel aan meerdere personen gericht is: Ga nu maar slapen, kinderen. De vorm met -t is verouderd. Hij komt alleen nog voor in enkele vaste verbindingen, zoals bezint eer ge begint.

Bijzonderheid
Wordt meteen na het werkwoord het persoonlijk voornaamwoord u toegevoegd, dan komt er wel een -t na de stam van het werkwoord: "Gaat u maar zitten, Zegt u het maar. "
SimonV
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Ik had geen beter antwoord kunnen geven! Helemaal perfect!