Wat word er bedoeld met: "Een kegel van hier tot Tokio"?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Taal
5.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn twee begrippen: Kegel: adem die naar alcohol stinkt
Van hier tot Tokio: Heel erg Je kan beiden los van elkaar gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tsja, en er staan echt drie dezelfde antwoorden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En die worden dan niet weggehaald.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat Amadea doet mag juist. Je mag in essentie wel hetzelfde antwoord geven als je maar iets toevoegt. Het antwoord van fido is binnen een x aantal minuten na het eerste antwoord gezet en mag dus ook blijven staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Althans zo werd het vroeger uitgelegd. Ik zie het niet zo expliciet in de richtlijnen staan.

Antwoorden (3)

Dat persoon in kwestie HEEL veel gezopen heeft. Eeen alcoholwalm uit zijn mond (tot aan Tokio).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een kegel wordt een drank- of stinkadem bedoeld. Met 'van hier tot Tokio' betekent dat het erg ver reikt. Het gaat hier dan ook om iemand met een adem die ongelooflijk stinkt of ongelooflijk naar alcohol ruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je op een paar meter afstand van die persoon al kunt ruiken dat hij of zij veel alcoholische drank genuttigd heeft. Diens adem ruikt daar zeer sterk naar.
Sinds het eind van de negentiende eeuw wordt kegel gebruikt voor ‘stinkende adem’, vooral van adem die naar drank ruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees verder ook bij http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/nederland-uitdrukking-tokyo-gebruikt-uitdrukking.77017
Amadea