Moet 'paaseieren' met hoofdletter worden geschreven?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Taal
2.6K
Antoni
3 jaar geleden
Alleen aan het begin van een zin: "Paaseieren zoeken is een oude traditie."
LeonardN
3 jaar geleden
Nee.
Alleen de officiële benaming van de feestdag wordt met een hoofdletter geschreven.
Dus https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1293/kerstmis_valentijnsdag_kerst_valentijn/ Kerstmis
kerst, kerstfeest
Internationale Vrouwendag
vrouwendag
Dag van de Arbeid
eenmeifeest
Nieuwjaar
nieuwjaarsdag
Pasen
paasfeest, paaszondag
Pinksteren
pinksterfeest
Valentijnsdag
valentijn
Werelddierendag
dierendag
Wereldvoedseldag
voedseldag
Wereldvrouwendag
vrouwendag Woorden die niet eens pogen de naam van de feestdag te zijn, maar gewoonweg het woord paas of kerst in de naam hebben worden normaliter niet met een hoofdletter geschreven. Ongeacht of het nu wel of niet met het christelijke feest in verband staat.
SentWierda
3 jaar geleden
De website die door LeonardN wordt vermeld (Taaladvies.net) behoort tot de Taalunie, oftewel Het Groene Boekje. Volgens Het Groene Boekje wordt ook Kerstkind met een hoofdletter geschreven.
Het Groene Boekje is niet de spelling die over het algemeen wordt gehanteerd. Het woord nieuwjaarsdag (volgens Taaladvies.net altijd met een kleine letter) mag ook worden geschreven als Nieuwjaarsdag (met een hoofdletter).
En hoewel bijvoorbeeld 'gelukkig nieuwjaar' altijd met kleine letters moet, is de regel bij kerstkaarten dat het altijd met hoofdletters moet: Gelukkig Nieuwjaar.

Antwoorden (2)

Nee, want die eieren hebben geen rechtstreeks verband met het christelijke feest dat Pasen genoemd wordt. Net als bijvoorbeeld een kerstkrans en pinksterbloemen.
Amadea
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
-min
De nee klopt wel, maar niet het waarom. Neem maar een woord dat WEL rechtstreeks verband houdt met Pasen en met "paas" begint. Dat woord wordt ook niet met een hoofdletter geschreven. De regel is dat alleen de feestdag met een hoofdletter geschreven wordt.
Vreemd dat je altijd zelf regeltjes moet verzinnen terwijl de regel gewoon beschreven is en bronbaar is. https://www.correctnederlands.nl/pasen-en-paasdagen-met-een-hoofdletter-of-niet/
https://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1293/kerstmis_valentijnsdag_kerst_valentijn/
"
Antwoord
Kerstmis en Valentijnsdag zijn officiële namen van feestdagen. Die schrijven we met een hoofdletter. Kerst en valentijn zijn niet-officiële namen van feestdagen. Dergelijke namen schrijven we met een kleine letter.
" Lees maar door het gaat om de officiële naam van de feestdag. NIET om het feit dat er wel of geen rechtstreeks verband is met het christelijke feest.
Behalve Pasen moet geen enkel woord dat een relatie heeft met Pasen met een hoofdletter worden geschreven. Dus het is: paaswake, paasnacht, paasdag. eerste paasdag, tweede paasdag, paasprocessie. paasvakantie.
Tot zover de officiële spellingregels van Het Groene Boekje (Nederlandse Taalunie), die door het onderwijs en de overheid worden gevolgd.
De meeste Nederlanders hoeven zich niet hieraan te houden (en doen dat ook niet) en mogen als ze willen wel hoofdletters gebruiken in directe relatie tot Pasen: Paasfeest, Paaszondag, Eerste Paasdag, Tweede Paasdag. Maar alle andere niet-religieuze woorden blijven altijd met een kleine letter: paaseieren, paasbrood. paasbrunch, paashaas, paasvakantie, paasvuur, paasverhaal.
Bronnen Het Groene Boekje; Spellingwijzer Onze Taal (Genootschap Onze Taal).

.