Schrijf je Zwarte Piet met een hoofdletter?

Zwarte Piet is een naam, net zoals bijvoorbeeld Donald Trump of een artiestennaam zoals Lady Gaga. Desondanks twijfel ik nog hierover. Zwarte Piet in het feest zoals wij 'm vieren, is namelijk geen bestaand persoon (fictief). Wie kan hier meer duidelijkheid over geven?

3 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Antwoorden (2)

Als de figuur bedoeld is waarvan men kinderen doet geloven dat het de helper van Sinterklaas is, wordt Zwarte Piet als eigennaam beschouwd en met hoofdletters geschreven.
Als we verwijzen naar personen die deze rol spelen, is zwarte piet met kleine letters. Het is dan een soortnaam. Soms zijn zowel hoofdletters als kleine letters verdedigbaar, omdat de interpretatie als eigennaam en als soortnaam allebei mogelijk is.
Toegevoegd op 05 oktober 2020 07:34: bron
SimonV
3 jaar geleden
Computoon
3 jaar geleden
Is Zwarte Piet niet per definitie een zwarte piet?
Er zijn drie spellingwijzen en vijf betekenissen.
1. Zwarte Piet = de hulp van Sinterklaas
2. zwarte piet = iemand die Zwarte Piet speelt
3. zwartepiet = a. kaartterm: schoppenboer; bekend van de uitdrukking "iemand de zwartepiet toespelen" = proberen iemand de schuld te geven; b. de houder van schoppenboer bij het 'zwartepieten'; c. zwarthandelaar.
Bronnen:
- woordenboek Van Dale;
- Spellingwijzer Onze Taal;
- Van Dale Klare taal.