Waarom bouw je een zin anders op als de ander hem niet verstond?

Vaak als je een zin zegt of een vraag stelt aan iemand, en hij verstond 'm niet, herhalen we de zin. Maar bouwen we de zin anders op. Bijvoorbeeld: "Lust jij pindakaas?" "Wat zeg je?" "Of je pindakaas lust"? Vaak krijg ik het antwoord: Dan denk je dat de ander het beter verstaan. Ik denk niet dat dit de reden is. Ik doe dit vaak automatisch. Zelf denk ik dat het anders raar klinkt om de zelfde zin 2 keer te zeggen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Antwoorden (7)

Als er woorden in zitten die de ander niet verstaat, dan maak je een andere zin met dezelfde betekenis, in de hoop dat het dan wel overkomt... Zo doet iedereen dat denk ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voorbeeld vind ik niet zo heel goed gekozen. Want dat is puur min of meer geïrriteerd reageren op het feit dat degene de zin de eerste keer niet heeft verstaan. Je hebt het idee dat hij/zij niet naar je heeft geluisterd, en herhaalt de zin op een min of meer provocerende toon.

Anders is het als iemand de zin niet, of niet goed heeft begrepen. Dan ga je hem anders opbouwen om beter begrepen te worden. Dus je gaat er meer uitleg bij geven, of de zin in korte stukjes happen (bijv. bij kinderen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat het om niet VERSTAAAN of gaat het om niet BEGRIJPEN?
Bij niet verstaan, kun je exact dezelfde zin gewoon herhalen, eventueel iets harder.
Bij niet begrijpen is het vooral zaak om je woordgebruik te veranderen in de hoop dat de zin op een andere manier uitgedrukt dan wel begrepen wordt.

Als iemand mijn zin echt niet verstaat, herhaal ik zin letterlijk nogmaals.
Als iemand mijn in niet begrijpt, ,pas ik deze aan in de hoop dat betreffende persoon mijn zin dan wel begrijpt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik herhaal zelfs weleens twee keer, met het risico dat er gezegd wordt"Je hoeft het geen drie keer te zeggen" :)
Bij onbegrip ga ik herformuleren.
Je veranderd de zin omdat je een vraag terug krijgt, want de ander zegt "wat" en daarmee verander je automatisch de eerste vraag met een wedervraag om antwoord op je vraag te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn moeder is sinds haar geboorte stokdoof.
ik merk in de praktijk dat zij me eerder verstaat, als ik de zin met andere woorden herhaal.
blijkbaar zijn sommige woorden makkelijker te verstaan dan andere.
door mijn zin anders te formuleren verhoog ik gewoon de kans dat zij me nu wel verstaat.
Rieneke1
14 jaar geleden
ja volgens mij komt dat dan omdat er een irritatie bij komt en ongeduld ,Lust jij pindakaas klinkt vriendelijk.Als de gene jou niet hoort .....komt de irritatie OF JE PINDAKAAS LUST!! ga je volgens mij ook harder praten en dan klinkt het al minder vriendelijk.Grappig eigenlijk .Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst is het een vraag, daarna als word gevraagd "wat zei je?" maar je een antwoord van je vraag.