Wat is het verschil tussen probleemoplossingsstructuur en maatregelstructuur?

Kan iemand mij duidelijk met een voorbeeld uitleggen wat het verschil is tussen een probleemstructuur en maatregelstructuur?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
4.8K
Amadea
9 jaar geleden
Een maatregel neem je om te voorkómen dat er een probleem ontstaat.

Antwoorden (1)

Bij de een staat het probleem centraal, bij de andere de maatregel:

Probleemstructuur:
Wat is het probleem precies?
Wat is de aard en omvang van het probleem?
- In welke situatie speelt het probleem zich af?
- Welke personen of organisaties zijn erbij betrokken?
Waarom is het een probleem?
- Het heeft ongewenste gevolgen.
- Het is in strijd met ethische, politieke of morele normen en waarden.
Wat zijn de oorzaken?
- Wat zijn de hoofdoorzaken en de bijkomende oorzaken?
- Hoe kunnen de oorzaken weggenomen of verminderd worden?
Wat is ertegen te doen? (Als dit punt het belangrijkst is, kies je beter voor de maatregelstructuur)
- Welke maatregelen zijn nodig om de oorzaken te bestrijden?
- Hoe kunnen de gevolgen bestreden worden?

Maatregelstructuur:
Wat is de maatregel precies?
- Geef inleidende informatie over de maatregel, de uitvoerder(s), de omvang.
- Zeg ook wat de aanleiding is waardoor de maatregel actueel is (tenzij het vanzelfsprekend is).
Waarom is de maatregel nodig?
- Welk probleem lost de maatregel op?
- Welk doel wordt beoogd?
Hoe wordt de maatregel uitgevoerd? (Meestal het belangrijkste onderdeel)
- Licht alle uitvoeringsaspecten toe: wat is de werkwijze, welke middelen worden gebruikt?
• Wat zijn de effecten?
- Herhaal wat je doelen waren en hoe ze beter of sneller bereikt kunnen worden dan met alternatieven.
- geef de resultaten weer van een onderzoek naar de effecten van jouw maatregel(s).

Maar er zijn natuurlijk veel meer structuren