is de vervanging van 'heb' door 'ben' een dialect en zo ja in welke gwbieden van NL?

Bijvoorbeeld: ik ben een cartridge nodig voor mijn printer, ipv ik heb een cartridge nodig....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Taal
16.3K

Het beste antwoord

Hier in de omgeving van Enschede hoor ik het HEEL veel , en niet eens uitsluitend door mensen van zeg maar de 'onderklasse', maar zeker ook daarboven. Hoewel wel voornamelijk door jongeren (25-).

Eigenlijk wel voornamelijk in de constructie : ik ben dat niet nodig, of ik ben een nieuwe jas nodig. Nodig zijn in plaats van nodig hebben dus. Zou een stukje Twents kunnen zijn, vanuit het platt wellicht. Ik kan ook zo snel even geen andere voorbeelden bedenken dan in de constructie 'nodig zijn / nodig hebben".
Wat je nooit hoort is "ik ben dat niet gedaan." of "ik ben dat niet gezegd". Het moet zeg maar 'passief" zijn. Wel weer : ik heb daar niet geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij doen ze dit al jaaaaren zo. Ik kan ook niet precies de vinger leggen op waar het vandaan komt. Van het Duitse 'benötigen' / benodigen (ik benodig - ik ben-nodig) wellicht ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is beslist niet overal zo trouwens. De hele familie van een vriendin (oorspronkelijk uit Vroomshoop trouwens) doet het, maar ook de dirigent van mijn oude popkoor (Haaksbergen) en de dochters van een (ook import) vriendin, dus niet eens alleen maar 'geboren tukkers'.
De meesten doen het trouwens NIET hoor, gelukkig ;-) Het zijn trouwens wel dezelfde mensen die ook spreken van :
"Ik weet niet als ik vandaag Engels heb" of "Deze is bijna net zo groot dan die andere" en "Ik ga naar huis heen". Dus in kringen waar correct Nederlands spreken (met of zonder eventueel accent) niet zo de norm is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@araignee Wat is hier zo erg aan? Wees blij, het Nederlands is een levende dynamische taal, die ook nog eens per verschillende uitvoeringen heeft per regio. Oftewel de Nederlandse taal wordt steeds rijker. Fantastisch toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het niet durven beweren ; wat ABN is is ook maar een keuze, natuurlijk. En ze praten al generaties zo, dus wie zou ineens mogen beweren dat het zo niet mag ? Vlaams mag ook, en daar sta ik ook af en toe te steigeren van verbazing. En inderdaad, kinderen die thuis HEEL erg plat praten, zie je nog wel eens terug hier in het NT2-klasje als je met de basisschool beginnen ; speciaal voor tweetalige kinderen die Nederlands (ABN) moeten leren als 'tweede taal' om de achterstand in te halen. Dat gaat niet altijd sneller dan vanuit het Turks of Somalisch moet ik zeggen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je van mij, ook woonachtig in het oosten.
"Ik ben dat nodig" heel veel gehoord en veel aan gestoord. Net als het "Hun hebben..." wat hier ook veel voorkomt.
(en "waar ga je heen?" "de deur is los" etc).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar ga je heen vind ik nog wel kunnen ; het is "Waar ga je NAAR heen dat me blijft opvallen. En dan als antwoord : ik ga naar school heen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Heengaan" doe je als je dood bent, dat is me er vroeger door een leraar van de basisschool wel heel erg ingestampt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
What the fack is geen Nederlands en ook geen Engels trouwens. Bovendien WONEN ze in hun eigen landje en spreken ze al jaren zo.
De manier waarop jij schrijft doet me trouwens weinig goeds vermoeden over je eigen uitsprak / gebruik van het Nederlands moet ik zeggen.......