Is het oppervlakten, oppervlakken of oppervlaktes?

Of maakt het verschil in meervoudsvorm hier helemaal niet uit?

3 jaar geleden
in: Taal
24K
LeonardN
3 jaar geleden
Alle drie de schrijfwijzen zijn correct.
Er is echter een verschil tussen oppervlak en oppervlakte.
-Oppervlak = buitenste laag
-Oppervlakte = afmeting (bijvoorbeeld in m²)

Antwoorden (3)

Het kan zowel oppervlakten als oppervlaktes zijn, die twee opties zijn beide goed.

Maar een vlak is iets anders dan een vlakte. Het oppervlak is de buitenste laag van iets. Oppervlakken is daarom geen synoniem voor oppervlaktes.
Amadea
3 jaar geleden
In SCHRUF WIJZER staathet volgende weergegeven:
oppervlak / oppervlakte
Er is een klein betekenisverschil.
oppervlak
buitenste of bovenste laag, oppervlakte
De regenwouden beslaan slechts zeven procent van het landoppervlak.
oppervlakte
grootte van het oppervlak, oppervlak
Een mooi chalet met een woonoppervlakte van 165 m2.
Oorspronkelijk was het onderscheid tussen deze woorden wiskundig zuiver: oppervlak voor het scheidingsvlak tussen object en omgeving, en oppervlakte voor de afmeting. Maar dit handige onderscheid tussen surface en area heeft het in de gewone omgangstaal niet gered. Tegenwoordig worden de woorden in elkaars betekenis gebruikt:
Een mooi chalet met een WOONOPPERVLAK van 165 m2.
Vreselijk hoe al die dode vissen langzaam naar de OPPERVLAKTE dreven!
Voor het woord woonoppervlak zou het meervoud dan zijn WOONOPPERVLAKKEN.
Voor het woord oppervlakte zou het meervoud zijn OPPERVLAKTEN.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Nee het is nu juist woonoppervlaktes.
De bron geeft aan het eind juist een paar voorbeelden van wat incorrect is.
Daarnaast is oppervlaktes ook correct.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Wat jij beweert vind ik niet terug in de bron die ik aangeef.
LeonardN
3 jaar geleden
"Tegenwoordig worden de woorden in elkaars betekenis gebruikt:"
En dan komen de voorbeelden van onjuist gebruik, immers juist gebruik werd erboven gegeven. Juist : "Een mooi chalet met een woonoppervlakte van 165 m2."
Onjuist: "Een mooi chalet met een woonoppervlak van 165 m2." Lees de bron nog maar eens rustig. Of https://nl.wikipedia.org/wiki/Oppervlakte
"De oppervlakte van een vlakke meetkundige figuur, of algemener van een tweedimensi
En vissen drijven dus naar het oppervlak. En NIET naar de grootte ervan.
Lees goed de eerste voorbeelden dan snap je waarom de latere de foute voorbeelden zijn.
De schrijver geeft alleen niet zo duidelijk aan dat dat de foute voorbeelden zijn.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De bron die ik aanhaal is niet Wikipedia, maar:
https://www.schrijfwijzer.nl/taalvragen/verwarwoordenboek/verwarwoord/408/oppervlak-oppervlakte
LeonardN
3 jaar geleden
Klopt, ik richt me dan ook in het eerste deel op die bron. Maar daarnaast geef ik ook nog de wiki.
Lees die bron nog een keer door.
In het eerste deel van jouw bron legt de schrijver uit wat de juiste betekenis is.
Daarna legt de schrijver ook nog eens uit hoe dat tegenwoordig vaak niet meer aangehouden wordt. In de eerste zin met het chalet voorbeeld is de juiste zin de latere is de onjuiste zin. Jij baseert nu je antwoord op de latere onjuiste zin. Wellicht ga je het snappen als je uitlegt aan jezelf wat het verschil is tussen de twee.
SentWierda
3 jaar geleden
Elder161 krijgt bijval van de Van Dale. Vandaar een +.
SentWierda
3 jaar geleden
Van Dale:
oppervlak = bovenste vlak, vlak dat iets naar boven begrenst;
oppervlakte = bovenste vlakte, vlak dat iets naar boven begrenst.
LeonardN
3 jaar geleden
@SentWierda En wat zegt de Van Dale over afmeting? Dus bij welke van de twee, dan wel alle twee wordt gezegd dat het gaat over m²? De website geeft werkelijk alleen oppervlakte als de term waarin het gaat om een uitdrukking van grootte/maat. https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/oppervlakte#.X13pa7FR270
"2. grootte van het oppervlak: de oppervlakte van de aarde is 510 miljoen km2" Met die wetenschap is het dus woonoppervlakte (dat is immers een term die gebruikt wordt om een aantal m² te bespreken bij de aankoop van een huis). Wel nu dat zegt de bron die elder opgeeft ook. Naast de voorbeelden hoe dit tegenwoordig foutief doorelkaar gemikt wordt. Maar goed dat is de vraag eigenlijk niet eens. De vraag is of de gegeven meervoudsvormen correct zijn. Alle drie zijn in mijn ogen correct. Een antwoord dat dus al deze informatie geeft, de clou verkeerd interpreteert en dan NIETS zegt over oppervlaktes (wat gewoon een correcte spelling is), snap ik niet.
Het is oppervlakken, oppervlakten en oppervlaktes.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Èn is er een mogelijk verschil in betekenis? Of beter heeft oppervlakte als enige de betekenis dat het gaat om een afmeting van een oppervlak?
SentWierda
3 jaar geleden
In Schrijfwijzer (door elder161 aangehaald) wordt uitgelegd dat voortdurend sprake is van veranderingen in de betekenis van woorden, Aanvankelijk had oppervlakte een geheel andere betekenis dan oppervlak. In de loop der tijd is de betekenis nagenoeg gelijk geworden. Dat blijkt uit de voorbeelden van Jan Renkema in Schrijfwijzer en dat blijkt uit de belangrijkste definitie (= de eerste betekenis) van beide woorden in de Van Dale. Die belangrijkste definitie is door mij aangehaald. Ofwel, zoals Van Dale stelt: oppervlak = "het oppervlak van de aarde" en oppervlakte = "de oppervlakte der aarde" Wie daar grote verschillen in ziet, mag het zeggen.
Ik weet niet wie meer "taalervaring" heeft: Amadea, LeopnardN of ik. Het is niet zo dat ik met mijn taalervaring geen begrip heb voor de standpunten van LeonardN en Amadea. Maar met de tijd meegaan, zoals de Schrijfwijzer en Van Dale doen, is vaak onvermijdelijk.