volgens mij is er weinig verschil, en is het meer een gevoelskwestie.Het kan dus allebei gebruikt worden en je wordt wel begrepen
voor mij is achterin zitten in de bus, ergens op een van de laatste banken, hoeft dus niet helemaal de achterste bank te zijn.
Achterin de rij voor een kaartje sta ik dus ook ergens tussen de laatste mensen in de rij.
Achteraan de rij staat er niemand meer achter me.
3 jaar geleden
Wouter2011
3 jaar geleden
@anneliz. Hartelijk dank! Dus "achteraan" betekent dat er miemand meer achter me is.
Ik zit achteraan = ik zit op de achterste bank;
Ik zit achterin = ik zit op op een van de laatste banken;
Ik sta achteraan de rij = Ik sta de laatste in de rij;
Ik sta achterin de rij = ik sta ergens tussen de laatste mensen in de rij.
De twee woorden kunnen vaak als elkaars synoniem worden gebruikt, maar in een ruimte (bijvoorbeeld een zaal, een schoollokaal et cetera) zou je eerder 'achterin' verwachten en in een rij (bijvoorbeeld een file, een wachtrij et cetera) 'achteraan'.

Je kan ook 'achteraan aansluiten', aansluiten aan de rij, en zo de rij één persoon of één element langer maken. 'Achterin aansluiten' is eigenlijk niet mogelijk. Daar is geen ruimte voor, omdat je zelf al (helemaal) achterin bent.
Antoni
3 jaar geleden
Wouter2011
3 jaar geleden
@Antoni Hartelijk dank! Dus "achterin" wordt vooral gebruikt voor een ruimte, en "achteraan" voor een rij. Hierbij is "achterin aansluiten" onmogelijk.
Antoni
3 jaar geleden
@Wouter2011 Graag gedaan! Wat je schrijft klopt helemaal!