Waarom zeggen Amerikanen tegen iemand die Robert heet vaak Bob?

Ik vind het heel anders klinken, het is geen verkorte vorm. Toch hoor je heel vaak Bob in plaats van Robert.

3 jaar geleden
in: Taal
7.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Hoe kom je daarbij dan?
Pieterke
3 jaar geleden
Ik vermoed omdat zij dat stoerder vinden klinken. Amerikanen korten ook vaak namen in tot de 2 voorletters (als iemand 2 voorletters heeft). Bijv. Als iemand Peter Douglas als voornamen heeft, dan wordt dat al snel ingekort tot P.D.
LeonardN
3 jaar geleden
Hier meer vreemde bijnamen en de uitleg.
https://www.mentalfloss.com/article/24761/origins-10-nicknames
Amadea
3 jaar geleden
Misschien heeft het te maken met het onvermogen van kleine kinderen om een naam uit te spreken en is hun variatie erop in gebruik geraakt. Zo ook wordt William Bill genoemd.
tinus1969
3 jaar geleden
Dit soort roepnamen/afkortingen zijn grotendeels een cultureel gegroeide gewoonte, en dat buitenstaanders het raar of anders vinden klinken, doet er voor de leden van ene groep/cultuur verder niet zo toe. Robert>Bob is zeker niet de 'raarste' roepnaam; Charles wordt vaak Chuck.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik vind Richard ---> Dick ook echt bizar.
SentWierda
3 jaar geleden
@Amadea en Heer Voldemort. Soms doen zich bizarre taferelen voor met voornamen.
Zo is de Amerikaanse voormalige vicepresident Dick Cheney geboren als Richard Cheney. Logisch, velen die Dick als roepnaam hebben zijn geboren als Richard.
Maar wat is de naam van de moeder van Dick Cheney? Marjorie Dickey....

Antwoorden (2)

Bob is afgeleid van de naam Robrecht = Robert.
Rijmende namen waren populair in de Middeleeuwen, dus Richard werd Rick, Hick of Dick, William werd Will, Gill of Bill, en Robert werd Rob, Hob, Dob, Nob of Bob.
Het wordt ‘rhyming slang’ genoemd. Je kort een naam af, verzint een naam die erop rijmt en dat wordt de bijnaam. Robert wordt Rob wordt Bob.
SimonV
3 jaar geleden
gvrox
3 jaar geleden
+ goed antwoord; op je tweede link noemt iemand het wel 'rhyming slang' maar dat is volgens mij de verkeerde term: daar maak je gebruik van termen/uitdrukkingen die uit 2 woorden bestaan, waarbij je het tweede deel weglaat terwijl dat nou juist rijmt met het woord dat je wil zeggen.
SentWierda
3 jaar geleden
Een soortgelijke vraag is gesteld op 8 mei 2009 (Waarom wordt William in de VS Bill en niet Will - en Robert Bob) en op 3 december 2010 (Afkortingen namen in het Engels - ook m.b.t. Robert/ Bob).
In elk voornamenboek staat dat Bob is afgeleid van Robrecht..
In Nederland durven ouders hun kind niet Brent te noemen omdat het rijmt op krent.
De naam die bij de geboorte wordt gegeven is vaak anders dan de roepnaam. De roepnaam wordt vaak levenslang gebruikt - vanwege de "lagere drempel".
Zo werd Robert Kennedy van jongs af Bobby Kennedy genoemd. Zo'n roepnaam kun je cultiveren. Bij zijn kandidaatstelling als "Bob Kennedy" voor de presidentsverkiezingen in november 1968 scandeerden zijn Democratische aanhangers: "We want Bobby! We want Bobby!".
Zijn broer Edward Kennedy werd altijd Ted Kennedy genoemd. Een veel familiairder klinkende voornaam die de naar populariteit strevende politicus goed uitkwam.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
-min Dit legt het vreemde feit niet uit dat men ze niet gewoon Rob en Ed noemen.
Het is niet alleen bij de Kennedy's.
Dit zie je overal in America. Bij allerlei namen die geen logische verkorting zijn.
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. De uitleg lijkt me duidelijk genoeg: cultiveren, familiairder klinkend, gescandeerde roepnaam.
De voorbeelden van twee bekende Kennedy's staan voor ettelijke Amerikanen.
LeonardN
3 jaar geleden
Stel je 3 landen voor. Land 1: Hier noemt iedereen elkaar ALTIJD bij de geboortenaam. Robert=Robert
Land 2: Hier noemt men elkaar vaak bij een roepnaam, een logische afkorting van de geboortenaam Robert=Rob, Willem=Wil, Edward=Ed
Land 3: Hier noemt men elkaar vaak bij een roepnaam, een minder logische korte naam met veranderingen/bijvoegingen van letters van de geboortenaam Robert=Bob, William=Bill, Edward=Ted Jij geeft nu een prima uitleg voor mensen uit Land 1, waarom mensen uit Land 2(Nederland) elkaar zo noemen.
Maar voor mensen uit Land 2 is het dan met jouw uitleg nog niet duidelijk waarom mensen in Land 3(Amerika) naast die verkorting ook die letterwisseling en letterbijvoeging hebben. Die uitleg is er wel. Staat het hele internet mee vol, zou iets te maken hebben met een rijmtraditie uit de middeleeuwen.
Robert>afkorten>Rob>rijmen>Bob
https://www.mentalfloss.com/article/24761/origins-10-nicknames
SentWierda
3 jaar geleden
@LeonardN. Ik vermoed een gemeenschappelijke passie voor voornamen.
Roepnamen (ook wel noemnamen genoemd) zijn vaak een verkorte vorm van de voornaam. Zo wordt Mathilde: Tilly en Gertrude: Truus. Letteromzettingen en rijmvarianten komen ook voor. Bijv, Brecht en Bercht, Bertram en Rambert, Dina en Tina.
Of, en ik citeer: "Zo heeft dan het kind een naam. Maar al of niet gedachtig aan Shakespeares What's in a name plegen vooral onze jonge dochters op gezette tijden van naam te veranderen. Eigenlijk heette ze Margaretha Johanna, maar toen ze jong was werd ze altijd Baby genoemd, totdat ze geen eigenlijke baby meer was en zich voor deze naam begon te generen. Dus heette ze verder Greetje, maar ook deze naam, om welke reden dan ook, viel niet meer in de smaak en Greetje werd vervangen door een andere, natuurlijk veel mooiere naam: Bobbie."
Bron: Onze voornamen (traditie, betekenis, vorm, herkomst) door J.A. Meijers en J.C. Luitingh, uitg. Moussault, 1959.
gvrox
3 jaar geleden
@SentWierda nu pas citeer je een stuk wat het eigenlijk antwoord bevat: namelijk dat ontstaan van de kortere naam dmv rijmen. En *dat* had je nou net in je antwoord moeten zetten om het echt een antwoord op de vraag te maken. Vraagsteller merkt terecht op dat "Bob" niet voorkomt in de naam "Robert", en vindt het dus raar dat het als verkorte naam gebruikt wordt; en vraagt dus helemaal niet naar waarom verkorte namen uberhaupt gebruikt worden.
SentWierda
3 jaar geleden
@gvrox. In twee eerdere vragen (8 mei 2009 en 3 december 2010) werd die vraag al beantwoord. Mijn antwoord geeft praktijkvoorbeelden van de roepnamen van twee Kennedy's.