wat is het verschil tussen waarom en waarvoor?

wordt waarom niet vaak ten onrechte gebruikt, wanneer het waarvoor moet zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
10.8K

Antwoorden (3)

Waarom is iets? i.e. hoe komt het dat iets is...

Waarvoor is iets? i.e. welke nut heeft iets...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom sterven er Nederlandes soldaten in Afghanistan?
Omdat wij, de politiek, vinden dat zij daar naar toe moesten en omdat daar gevochten wordt en dus is er kans op sneuvelen.

Waarvoor sterven er Nederlandse soldaten in Afghanistan?
Tja, dat ligt wat ingewikkelder en het antwoord zal afhangen van wat je gelooft of belangrijk vindt.
Ergens voor: voor de ontwikkelingen van dat land, voor de vrijheid van de vrouwen aldaar. Of voor het aanzien van Nederland bij de Verenigde Staten.

Tweede voorbeeld:
Waarom doet iets niet waarvoor het bedoeld is?
Waarvoor kan alles zijn. Bijv. een stofzuiger is om stof te zuigen.
Waarom hij het niet doet is omdat hij kapot is.

Ik kan het verder niet goed uitleggen.
Misschien kun je een voorbeeld geven van wat volgens jou goed of fout is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom: om welke reden.... Waarom is iets enz. Je wilt de reden weten.
Waarvoor: voor wat.... Het ideaal waarvoor ik gestreden heb.