Hoe dicht zit het Zweeds en het Noors bij elkaar?

Ik wil graag weten hoe dicht het Zweeds en het Noors bij elkaar ligt als taal. Ligt het ongeveer net zover uit elkaar als Duits en Nederlands of ligt het dichter bij elkaar en hoe meet je dat? Zijn er sites waar je op kunt zien hoe nauw verwant deze (en andere) twee talen zijn?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
15K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Pelle, als ik in Noorwegen ben spreek ik Noors, in Zweden spreek ik Noors, de Zweden antwoorden in het Zweeds en meestal begrijpen wij elkaar redelijk.
Ik hou van de Noorse taal.
Jeg elsker det norske språket (Noors)
Jag älskar det norska språket (zweeds
Noren en zweden verstaan elkaar goed
Nordmenn og svensker forstår hverandre (Noors)
Norrmän och svenskar förstår varandra (Zweeds)
Als wij in Duitssprekende landen onderling Nederlands spreken, zegt 99% dat zij er niets van begrijpen.

Antwoorden (2)

De Scandinavische talen Noors en Zweeds zijn sterk aan elkaar verwant, sterker dan bijvoorbeeld het Nederlands en het Duits. Daardoor zijn er onderling veel overeenkomsten, vooral in de uitspraak.
Maar de talen groeien langzaam uiteen. Uit een gecombineerd Noors-Deens-Zweeds onderzoek blijkt dat de Noren en Zweden elkaar steeds minder goed verstaan.
Voorbeelden:
Hoe heet je?
Hva heter du? (Noors)
Vad heter du? (Zweeds)
Voor uitspraak, zie:
https://www.babbel.com/en/magazine/the-scandinavian-languages-three-for-the-price-of-one
Voorbeelden van JoanDArc:
Ik hou van de Noorse taal.
Jeg elsker det norske språket (Noors)
Jag älskar det norska språket (Zweeds)
Noren en zweden verstaan elkaar goed
Nordmenn og svensker forstår hverandre (Noors)
Norrmän och svenskar förstår varandra (Zweeds)
Noors en Zweeds hebben dezelfde zinsopbouw. De werkwoordvervoeging van het Noors kent echter maar één meervoudsvorm. Ook kent het Noors niet het lidwoord Änö.
Zweeds en Noors lijken vrij veel op elkaar omdat ze allebei dezelfde oorsprong hebben. Het was pas in de Scandinavische Burgeroorlog (1899-1903) dat de twee talen een aparte taalunie aannamen.
SimonV
5 jaar geleden
Noors en Zweeds (en Deens) vormen van oudsher onderdeel van een zogenaamd dialect continuüm, waarbij mensen die dicht bij elkaar in de buurt wonen elkaar verstaan, terwijl mensen die verder uit elkaar wonen meer moeite hebben om elkaar te verstaan.
Inwoners van Kopenhagen kunnen maken praten met inwoners uit Malmö dan met mensen uit Stockholm.
Ik heb overigens meegemaakt dat Denen Noren en Zweden zowel Engels als gemengd Zweeds-Noors-Deens met elkaar praten.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Ah de vaste minner is er weer!
KennisDelen
5 jaar geleden
Toevallig de vraagsteller?
Beetje uitleg is wel aardig als je een min geeft