Een antagonist is meestal een spier die een tegengestelde werking heeft van een andere spier, zo zijn de triceps de antagonist van de biceps (bovenarm buigspier.)

Toegevoegd na 1 minuut:
In meer algemene zin kan er ook een systeem of apparaat mee bedoeld worden wat de tegengestelde functie heeft van een ander apparaat.
Zo zou je de rem van een auto de antagonist van de motor kunnen noemen.
Koelen is de antagonist van verwarmen en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

hetzelfde als de vorige,maar met 1 toevoeging: een antagonist kan ook een persoon zijn die bewust iemand wil tegenwerken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een antagonist wordt meestal in een verhaal (boek/film) "de slechterik" bedoeld.
Bij voorbeeld in Harry Potter is Voldemort duidelijk de antagonist.

Elk goed fictie verhaal heeft meestal een antagonist nodig, anders is het verhaal niet sterk genoeg. Uiteindelijk komt het vroeg of laat altijd tot een confrontatie tussen de held en de antagonist.