Van waar komt de naam mattentaart?

En wat zijn de ingrediënten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Het beste antwoord

Daar had ik nog nooit van gehoord. Ik ken alleen de snoepsoort 'zure matten' (vind ik zelf niét te pruimen...!). Het blijkt een Vlaams streekgerecht te zijn, afkomstig uit Geraardsbergen.

Een ‘mat’ is gestremde, geschifte melk. Voor en tijdens het grootste deel van de 19de eeuw kenden alleen kloosters en kastelen de luxe van een ijskelder, waarin melk dagenlang bewaard kon worden. De gewone boer beschikte niet over zo’n kelder en had dus geen andere keuze dan de melk meteen te verwerken. Dat deed die door de volle, onbewerkte melk te laten schiften in ‘matten’ en in wei.

Matten zijn niet typisch Geraardsbergs, want de procedure om matten uit melk te maken kende men ook in Duitsland en Frankrijk. Maar men kwam er wel in Geraardsbergen achter dat wanneer de boeren de uitgelekte wrongel maalden en mengden met suiker en eidooiers, het mengsel de perfecte basis vormde voor gebak. Het mengsel werd in een deeglapje gelegd, dichtgeplooid, en gebakken in de oven. Zo is de mattentaart ontstaan.

Het bestaat dus uit zure melkwrongel, suiker, eidooiers, en bladerdeeg. Hier staat een recept hoe je het met ingrediënten die wij kennen kunt maken: http://koken.vtm.be/recept/mattentaart - waarbij je aan de zure smaak komt door karnemelk te gebruiken.
Amadea
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Plus! Vollediger antwoord dan het mijne.