Wat is de overeenkomst van de woorden symfonie, symbiose en sympathie?

Wat is de overeenkomst van de woorden symfonie, symbiose en sympathie terwijl ze totaal verschillende betekenis hebben en horen woorden als symmetrie en symbool hier dan ook bij?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
2.9K

Antwoorden (1)

Alle door jouw genoemde woorden hebben de prefix "sym-" die uiteindelijk is afgeleid van het Griekse woord "sun", dat "samen" betekent. Ook de voorvoegsels "syn-", "syl-" en "sys-" zijn daarvan afgeleid.

Op de website Etymologiebank.nl word je, bij het opzoeken van de woorden, steeds weer verwezen naar "synthese" waar je de onderstaande uitleg vindt:

"Het Griekse voorvoegsel sun-, dat in vele leenwoorden verschijnt, is oorspr. het voorzetsel sún, een jongere nevenvorm van xún ‘met, samen’, van onduidelijke verdere herkomst. Verwantschap met de bij → samen genoemde Indo-Europese woorden is onwaarschijnlijk. Als voorvoegsel verschijnt het als sul- voor l, bijv. in → syllabus, als sum- voor b, m, en p, bijv. in → symbool, → symmetrie en → sympathie, en als su- voor s- gevolgd door een medeklinker, bijv. in → systeem."
Antoni
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Antoni
Maar als je dan naar de betekenis van deze woorden kijkt:
Symfonie: samenklank
Symbiose: samenleving
Sympathie: samen met iemand iets aanvoelen
Wat is dan het samen in symmetrie en symbool?
Antoni
4 jaar geleden
@elder161, misschien geeft de uitleg op http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/symmetrie en http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/symbool meer duidelijkheid.