Hoe kort ik namen met een streepje erin af?

Voor bijvoorbeeld de naam "Ann Steen" is het Ms. A. Steen, maar wat nou als de naar "Ann-Sophie Steen" is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Taal
3.6K

Het beste antwoord

Er zijn geen officiële regels die vastleggen welke voorletters bij welke naam horen. In de meeste gevallen levert het kiezen van de voorletters ook geen problemen op, maar dubbele namen leiden wel vaak tot twijfel.

In principe krijgt iedereen per voornaam één voorletter. Voornamen worden gescheiden door een spatie. Wie Jan Willem als voornamen heeft, heeft dus als voorletters J.W. Als er een streepje tussen de delen van de naam staat, gaat het feitelijk om één naam. Jan-Willem heeft dus als voorletter alleen de J.

Let op: de roepnaam kan afwijken van de officiële naam, waarop de voorletters gebaseerd zijn. Jan-Willem kan officieel Johannes Wilhelmus heten, waardoor hij toch de voorletters J.W. krijgt.

Soms wordt tussen de voorletters bij dubbele namen een streepje gezet (J.-W.). Wij raden dit echter af; het sluit slecht aan bij wat bij andere namen gebruikelijk is, en is bovendien op (elektronische) formulieren vaak lastig in te vullen.
-----------------------------------
Het is dus Ms. A. Steen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.
Er is gewoon een voornaam.
Of mevrouw A. Steen of Mw. A. steen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top dankjewel

Andere antwoorden (1)

Ms. is een Engelse afkorting. In het Nederlands wordt haar verkorte naam: mw. A.-S. Steen.
Amadea