Wat is dat stukje ook alweer dat waar bepaalde letters worden weggelaten maar dat je het toch nog kan lezen?

In dat stukje wordt uitgelegd dat als je bepaalde letters weglaat dat je het dan toch nog kan lezen. Diezelfde tekst bewijst het dan ook. Ik wil het aan iemand laten zien, maar kan het niet zo snel vinden...

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik wil dus dan graag dat stukje tekst als voorbeeld

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9.4K

Het beste antwoord

Jij bedoelt dit:

Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaatst wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dàt is het stukje wat ik bedoelde! redundantie of niet ;-) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat heeft niks met je vraag te maken ; daarin heb je het over het wéglaten van letters......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat dacht ik dus zelf ook dat het dat was, maar ik bedoelde dus dit van Cindy...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie gok dus :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien niet het beste antwoord op de manier hoe ik mijn vraag stelde, maar dit bedoelde ik wel ;-)

Andere antwoorden (3)

Is dat niet redundantie?

Toegevoegd na 10 minuten:
Oh, je bedoelt de verwisseling van letters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heet redundantie. Lees wat Wikipedia er over vertelt, ook staan er voorbeelden bij.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundantie_(taalkunde)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
J knt n prncp ll klnkrs t n gschrvn txt wgltn n dn tch ng rdlk knnn lzn wt r stt. N smmg tln zls ht Hbrws kmn zlfs hlml gn klnkrs vr.
K wt chtr nt f ht vrchnsl k n nm hft.

Redunantie is iets anders ; dat is het optisch welaten van delen van letters zo dat je ze toch nog kunt lezen ; bijvoorbeeld door alleen schaduwen van letters te tekenen.
(Zie pagina 4 van de pdf in de bron ; dit is vast NIET wat jij bedoelt).