Hoe is de uitdrukking 'vintage' mbt kleding en meubels te verklaren.?

Oude kleding en meubels worden soms vintage genoemd. Nu is van het woord vintage gebruikelijk in de wijnsector. Dat is wel enigszins te verklaren omdat 'vin' wijn betekent in het frans. Wat de lettergreep 'tage' achter 'vin' betekent weet ik niet zeker, maar het verband met kleding en meubels is mij niet meteen duidelijk. Dus waarom wordt vintage ook soms gebruikt voor oude kleding en meubels?

4 jaar geleden
in: Taal
4.2K
Edraket
4 jaar geleden
Het woord vintage is afkomstig uit de handel in Port wijn.
Deze uit Portugal afkomstige aangezoete wijn kent goede en minder goede jaargangen.
De betere jaren mogen Vintage worden genoemd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Port_(wijn)#Vintage_port

Antwoorden (3)

Het woord heeft meerdere betekenissen in het gebruik daarvan.
Vintage een chique woord voor tweedehands, wordt meestal gebruikt voor haute couture kledingstukken van een aantal jaren oud, maar kan ook slaan op authentieke kleding.
Antieke uitstraling hebbend 2) Min of meer antiek 3) Motorfietstaal 4) Retro 5) Tweedehands 6) Van een zeer goed jaar
Vintage is tweedehands kleding dat weer in de mode is. Het kan ook 'van een goed jaar' betekenen. Vintage kleding is kleding van vroeger (meestal jaren 70-80) die nu weer veel gedragen wordt. Het is meestal kwalitatief goede kleding en van dure merken, zoals Louis Vuitton en Chanel, maar dan een stuk goedkoper omdat het zo oud is.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Het woord heeft meerdere betekenissen in het gebruik daarvan. Klopt we hebben twee betekenissen zoals de vrager ook stelt.
Vintage(wijn/port)
Vintage(kleding/meubels) Kunnen we nu verklaren waarom oude kleding/kleding die uit een ander tijdperk komt de naam heeft van wat ook de naam heeft van iets wat met wijn te maken heeft?
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN het heeft zelfs nog meerder betekenissen zoek maar eens
Je zou verwachten dat vintage jaargang betekent (vin= wijn, age=jaar).
Maar dat is niet het geval. Het woord is afkomstig van het Franse ‘vendenge’ (wijnoogst) en nog vroeger Latijnse ‘vindemia’ (= een tros druiven).

De betekenis van vintage is inmiddels van een wijn die oud en potentieel van hoge kwaliteit is overgeschoven naar die van kleding en meubels.
We bedoelen dan meestal een item, dat een zekere nostalgische waarde heeft en potentieel van hoge kwaliteit is. Het betekent normaal gesproken iets dat minstens 20 jaar oud is. De term wordt ook gebruikt om een item te beschrijven dat representatief is voor de overheersende stijl van een bepaalde periode, niet alleen een oud item dat binnen de bovengenoemde tijdlijnen valt.
SimonV
4 jaar geleden
Ivana
4 jaar geleden
Taalkennis vermeerderd Bedankt. :) :)
LeonardN
4 jaar geleden
+
"De betekenis van vintage is inmiddels van een wijn die oud en potentieel van hoge kwaliteit is overgeschoven naar die van kleding en meubels. "
Dat lijkt mij ook de verklaring die de vrager zoekt.
Het woord 'vintage' komt van oorsprong uit de wijn-industrie. Het wordt hier gebruikt om wijn aan te duiden die gemaakt is van druiven uit één oogstjaar.

Men gebruikt dit woord nu om een bepaalde tijdsperiode aan te duiden waaruit producten als kleding, meubels, auto's, (geluids)apparatuur e.d. stammen.
Sommigen gebruiken dit woord nu voor alles wat uit de periode tussen 'antiek' (rond 100 jaar oud) en 'retro' ( jaren 80) is. Anderen gebruiken het alleen bij spullen uit een bepaalde periode zoals bijv. de jaren 60 terwijl weer anderen het woord gebruiken bij bepaalde producten die een speciale plaats innemen in de geschiedenis of een uitzonderlijk karakter hebben.
Er is dus geen vaste regel voor welke periode of jaar nu echt vintage is.

Wat wel geldt is dat echte 'vintage' artikelen meestal van een goede kwaliteit zijn en niet uit de massaproductie stammen. Een betere kwaliteit blijft langer behouden dan goedkope spullen. Het begrip 'vintage' wordt echter onterecht vaak gebruikt bij tweedehands- of nieuwe artikelen in de stijl gemaakt uit een bepaalde tijdsperiode. Echt vintage is meestal een uniek exemplaar dat echt stamt uit die jaren en een verhaal met zich meedraagt omdat het juist uit die periode stamt. Vintage is als het ware 'nostalgie!
amc