Hoe is te herkennen dat iemand aan het liegen is?

En wat betekent het als iemand naar boven kijkt?
En wat betekent het als iemand naar beneden kijkt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/herkennen-lieg.58314 lees maar eens die vraag heb ik een maand eerder gesteld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als iemand naar boven kijkt is die persoon kleiner dan jij..
en als hij naar beneden kijkt is hij langer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, wat grappig, hoor. O.o

Het beste antwoord

als mijn zoon (kleuter van 5) aan het vertellen is, haalt hij er de meest vreemde en rare details bij. dingen die in zijn fantasie allemaal echt zijn. en hij probeert mij er dan van te overtuigen dat hij echt een draak heeft gezien en dat hij echt 1000 hotwheels autootjes heeft. hij zegt daar dan vaak bij dat het echt echt maar dan ook echt waar is.duh niet dus. en daar prik je dan ook direct door heen maar bij volwassenen of jongeren word het vaak lastiger om er achter te komen of die liegen of niet. er schijnen inderdaad lichamelijke trekjes te zijn die verraden dat men liegt maar daar gaat meestal wel een hele lange tijd (studie onderzoek ervaring of wat dan ook) aan vooraf voordat je dat daar echt aan kunt zien . .denk maar aan die tv serie lie to me. ga er in eerste instantie niet zomaar vanuit dat iemand meteen maar liegt als ie je niet aan kijkt. waneer je iemands verhaal niet vertrouwd kun je hem of haar vragen om een herhaling van wat ie vertelde . de waarheid blijft hangen en een leugen heeft geen details dus word nooit het zelfde herhaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Of iemand liegt,daar kom je meestal later pas achter,dat kun je niet ontdekken op het moment dat ie liegt.
Iemand kan naar boven kijken,als hij daar iets interesants ontdekt,b.v een heteluchtballon.
En je 3e vraag, als iemand naar beneden kijkt,kan dat betekenen,dat hij misschien wel poep aan zijn schoen ontdekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond dit korte handleidinkje op internet:

Een leugenaar herkent u vaak aan drie soorten signalen. Bewegingen met de ogen, de neus, de mond en de handen zijn de vier belangrijkste niet-verbale indicators van leugenachtig gedrag. Denk aan het beeldje met de drie apen, dat horen zien en zwijgen voorstelt. Wie liegt grijpt makkelijk met zijn hand naar mond, als was het om zijn woorden te filteren. Dit fenomeen staat voor ‘Spreek geen kwaad'. Een tweede non-verbale indicatie is het aanraken of wrijven van de ogen en het staat voor ‘Zie geen kwaad'. Wie zijn oren aanraakt tenslotte, bedoelt vaak 'Hoor geen kwaad.'

Mensen die deze bewegingen of een combinatie ervan maken, zijn meestal oneerlijk. Maken ze deze bewegingen wanneer iemand anders aan het woord is (een verkoper bijvoorbeeld) dan hebben ze grote twijfels over wat die persoon zegt. Dit soort non-verbaal gedrag kan dus dienst doen als alarmsignaal. Ben jij aan het woord en zie je mensen die gebaren maken, dan stel je best open vragen om duidelijkheid te krijgen over hun twijfels.

Dan zijn er nog de oogbewegingen: wie over het verleden praat kijkt meestal links naar boven; wie over de toekomst praat kijkt rechts naar boven. Wanneer dit gedrag wordt omgekeerd, heeft de spreker meestal iets te verbergen. Grenswachten en politie zijn dan ook getraind in het monitoren van oogbewegingen tijdens interviews.

Volgens Paul Ekman, die psychologie doceert aan de Universiteit van Californië zijn er nog twee microbewegingen die bedrog verraden: het optrekken van de neus als wanneer men iets onaangenaams ruikt en het naar beneden trekken van de mondhoeken. Zelfs leugenaars die getraind worden om non-verbale lichaamstaal te beheersen zullen deze twee microbewegingen niet kunnen verberegn. Iedereen kan liegen, maar lichaamstaal vertelt altijd de waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
• Als iemand liegt gaat diegene vaak van de zenuwen zijn mond aanraken, aan zijn kettinkje friemelen of aan zijn oor. Dus let erop of iemand zenuwachtig aan iets loopt te friemelen.
• Als iemand liegt komt diegene vaak helemaal niet zelfverzekerd over. Al is het normaal zo’n stoer persoon, op zo’n moment komen ze verlegen over omdat ze bang zijn dat ze verstrikt raken in hun eigen leugens.
• Als iemand liegt vertelt diegene zijn verhaal vaak vol details. Veel details, zodat het beter overkomt, terwijl hij normaal gewoon in drie zinnen klaar zou zijn met de uitleg.
• Als iemand liegt kan diegene geprikkeld reageren op jouw vragen. ‘Je gelooft me zeker weer niet hè!’ is daar een voorbeeld van. Zo durf jij meestal minder vragen te stellen en dat werkt de leugenaar in zijn voordeel.
• Als je denkt dat iemand liegt moet je goed opletten of diegene oogcontact houd. Vaak kijken leugenaars omlaag, omhoog of opzij, maar ze durven je meestal niet aan te kijken. Omhoog kijken ze als het ware in hun fantasiegedeelte van hun hoofd, omlaag zijn ze heel onzeker en opzij willen ze vragen ontwijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks alle voorgaande antwoorden, die mij zeer adequaat lijken, geef ik altijd iedereen het vertrouwen dat ik hem/haar geloof. Waarbij ik zeker weet, dat als het een leugen was, dat die toch uit komt.
Dringt zich toch een gevoel bij me op van twijfel, dan maak ik een opmerking als: jij weet het het beste, jij was erbij, of ik moet wel op jou afgaan.

Het is voor jezelf echt prettiger als je niet naar de leugen zoekt, maar de leugen zichzelf laat vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ik heb ooit gehoord dat mensen die liegen vaak hun neus aanraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel knipperen met de ogen en meer wegkijken en vanaf de achterkant door het haar wrijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een liegbeest gaat zichzelf vanzelf tegenspreken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij knippert met zijn ogen