wat betekent het jeukt als een neten?

bij bio zit het in een stukje tekst maar ik maar niet op de betekenis komen

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
8.1K
Amadea
4 jaar geleden
Ik ken de uitdrukking als "het jeukt als de neten". Volgens https://www.startpagina.nl/v/kunst-cultuur/taal/vraag/77367/betekend-vals-neten/ bestaan "zo vals als de neten" en "zo arm als de neten" ook.

Antwoorden (1)

Het jeukt als een neet betekent eigenlijk dat het jeukt als het bijten van een luis.

Neten zijn de eitjes van de hoofdluis. Uit die eitjes komen kleine hoofdluizen die bloed nodig hebben voor hun groei. Het zijn deze hoofdluizen die een wondje maken in onze hoofdhuid om dan vervolgens bloed te zuigen. Hierbij brengen ze ook wat van hun speeksel in het wondje omdat ons bloed dan minder snel stolt. Op die manier kan de hoofdluis ons bloed beter opzuigen. Het zijn de ‘bijtgaatjes’ enerzijds en het speeksel anderzijds die bij ons de jeuk veroorzaken.
“Als de neten” wordt inmiddels ook gebruikt om aan te duiden dat iets heel erg is: “kippig als de neten”, “stinkt als de neten”, “strak als de neten”, “vals als de neten”, etc.
Toegevoegd op 08 september 2019 12:21: tekst
SimonV