Hoe zijn ontkennende uitdrukkingen ontstaan en zijn ze correct?

Als er wordt gevraagd: 'Heb je ook geen dorst?' Wordt er bedoeld te vragen of iemand dorst heeft. Maar het woordje 'geen' is er voor gezet. Ik weet niet of dat een regionaal dialect is of een meer bekende uitdrukking. Maar waar komt dat door (historisch gezien) en is het een correcte uitdrukking of toch niet?

4 jaar geleden
in: Taal
3.3K
Amadea
4 jaar geleden
Is het wellicht in de Achterhoek of in Twente dat ze die uitdrukking gebruiken? Volgens mij is het in elk geval dialect en geen gebruikelijk Nederlands.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geen dialect, maar gewoon speels (?????) minder goed, maar gebruikelijk Nederlands.
Amadea
4 jaar geleden
Het is vooral het woordje 'ook' dat de zin ongebruikelijk maakt.
SingingCoyote13
4 jaar geleden
het klinkt al fout als je antwoord ¨ja¨ op ¨heb jij geen dorst ?¨
want je geeft daarmee toe dat de vraag ¨geen dorst¨ klopt,
als je WEL een glas te drinken wilt hebben.

Antwoorden (2)

In de zakenwereld wordt dit wel gebruikt. Zoals bv "Ik ben niet ontevreden."
De reden dat dit zo gezegd wordt is dat het net dat verschil maakt met "Ik ben tevreden." Daarmee zegt iemand "Het kon slechter."
Het is correct Nederlands.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
ik bedoel ik geen dubbele ontkenningen
Het lijkt een normale manier van taalgebruik te zijn; zie het als spelen met de taal.
Ontkennende vraag beantwoorden:
Luidt het antwoord op de vraag Heb jij geen dorst? 'ja' of 'nee' als de aangesprokene geen dorst heeft?
Het antwoord luidt dan: Nee (ik heb geen dorst).
Toelichting
Als een vraag ontkennend gesteld wordt, en het antwoord is een bevestiging van de ontkennende vraag, dan begint het antwoord met nee. Vaak volgt er ook nog een ontkennende zin. Als de aangesprokene wil aangeven dat hij wel dorst heeft, dan luidt het antwoord: Ja, ik heb dorst of: Ja, zeker (wel).

In het Nederlands gaan taalgebruikers met hun antwoord op dit soort vragen in op de veronderstelling die aan de vraag ten grondslag ligt. In de zin Heb jij geen dorst? is deze veronderstelling 'jij hebt (wellicht) dorst'. Die veronderstelling wordt ontkend (nee, ik heb geen dorst) of bevestigd (ja, ik heb dorst).
Verwant aan deze kwestie is de uitroepende vraag: Heb jij geen dorst?! Een dergelijke uitroepende vraag kun je alleen uiten als het nauwelijks voorstelbaar is dat de desbetreffende persoon geen dorst heeft.

Ander voorbeeld:
Evenmin als jij ga ik daar (niet) naartoe
Bronnen
Fontein, A.M. & Pescher-ter Meer, A. (1996). Nederlandse grammatica voor anderstaligen (herz. dr.). Utrecht: Nederlands Centrum Buitenlanders.