Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een heel grote keuze uit veel soorten ijs of een hele grote keuze uit veel soorten ijs?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Taal
2.2K
LeonardN
4 jaar geleden
In mijn ogen is die zin ietwat dubbelop. Ik heb het gevoel dat ik teveel woorden aangeschoteld krijg om iets vrij simpels duidelijk te maken. Wellicht is dit een alternatief om in overweging te nemen:
"Een heel grote keuze uit verschillende soorten ijs. ("Of "hele" als spreektaalvariant). Je zou zelfs kunnen overdenken of het woordje heel/hele wel wat toevoegt:
"Een grote keuze uit verschillende soorten ijs."
OF
"Een enorme keuze uit verschillende soorten ijs." Doe er mee wat je wil.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Over het algemeen wordt "heel grote keuze" beter gewaardeerd dan "hele grote keuze". "Heel" hoort immers bij "groot", is dan de redenering: de keuze is heel groot, niet hele groot. "Hele" kan worden beschouwd als een woord verwant aan "halve" en dat wordt in dit geval niet bedoeld.

Echter: er zijn maar weinig mensen die aanstoot nemen aan "hele grote keuze".
(Lees meer...)
Antoni
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
+ Beter en duidelijker dan mijn gekopieerde antwoord!
Antoni
4 jaar geleden
@SimonV, de informatie van de door jou genoemde website https://onzetaal.nl/taaladvies/heel-hele-fijne-vakantie vind ik toch wel handig voor de vraagsteller, hoor! Ik vermeld de URL daarom toch maar in deze reactie bij dit antwoord.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding