Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is de correcte schrijfwijze van: ''24/7 paraat als het op service gaat!''?

Ik weet niet of de ''p'' taaltechnisch gezien met of zonder hoofdletter moet. Voor mijn gevoel zonder hoofdletter, omdat het geen zin is. Er staat immers geen werkwoord in.

5 jaar geleden
in: Taal
3.2K
LeonardN
5 jaar geleden
Ik zou sowieso "om" schrijven en niet "op".
Rudolf
5 jaar geleden
Idd, thankx

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

24/7 paraat als het om service gaat!

https://onzetaal.nl/taaladvies/75-aanwezigen-hielpen

Er komt geen hoofdletter: de juiste schrijfwijze is ‘75 aanwezigen hielpen mee om alles in goede banen te leiden.’ Als het eerste complete woord van een zin een cijfer of symbool is, krijgt het tweede woord geen hoofdletter. De eerste zinsplaats is immers al ingenomen, dus de hoofdletter die het begin van de zin markeert, vervalt. Andere voorbeelden:
---
39 doden bij zwaar busongeluk
2,25% rente is niet spectaculair.
06-nummers worden steeds sneller hergebruikt.
& betekent ‘en’.
@-tekens gebruik je in mailadressen, Twitteraccounts, enz.
#zinin komt dagelijks voorbij op Twitter.

Wellicht denk je aan zinnen die beginnen met woordcombinaties als 's morgens.

’s Avonds koelt het langzaam af.
’s Morgens ben ik op mijn best.
’s Ochtends is het nog fris.
’t Is ook altijd wat met jou.
’k Weet niet wat ik zeggen moet.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 06 april 2019 11:24: tekst
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Waarom een min? Ik zou het niet weten. De uitleg van LeonardN is uitstekend. Daarom een plus.
LeonardN
5 jaar geleden
Dank u. Ik heb niet het idee dat de min te maken heeft met de correctheid van dit antwoord.
HannekeJanssen
5 jaar geleden
Weer wat geleerd! Volgens mij moest het "vroeger" wel met een hoofdletter, (nu) dus niet (meer)?
SentWierda
5 jaar geleden
@HannekeJanssen: ook ik denk dat het 'vroeger' anders was.
Maar nu is al jaren de regel (en ik citeer de Schrijfwijzer);: Als de zin met een cijfer of een ander teken begint, volgt er geen hoofdletter (tenzij het tweede woord om een heel andere reden een hoofdletter heeft, bijvoorbeeld bij een naam).
Bron: Schrijfwijzer (Renkema).
LeonardN
5 jaar geleden
Voor wat het waard is:
https://www.onemorething.nl/community/topic/zinnen-met-getallen-en-hoofdletters-opgelost/
--
Macvideo
24 maart 2006 om 11:21
in de lesstof ‘Letterzetten’ uit 1956 (dus nog uit de loodsector) staat dat je dan niet met een kapitaal begint.
--

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding