Schrijf je 'verkregene of verkregenen' bedoelt als zelfstandig naamwoord?

Dus bijvoorbeeld : 'het verkregene(n) werd nooit meer teruggegeven'

5 jaar geleden
in: Taal
1.5K
Amadea
5 jaar geleden
Zou het over slaven zijn gegaan, dan was de zin als volgt geweest: 'de verkregenen werden nooit meer teruggegeven'.

Antwoorden (1)

Het verkregene is correct.

Het is echter een woord dat zelden wordt gebruikt. Ik zou zelf gewoon de naam van het ding dat verkregen is noemen.

"Bedoeld" in je vraag moet overigens met een "d". Het is hier een voltooid deelwoord.
Antoni
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
bedankt voor je antwoord. Maar je reactie betreffende de 'd' vindt ik ook wel interessant: je zegt dat het een voltooid deelwoord is. Ok, maar die hebben toch altijd een hulpwerkwoord? Kun je iets meer vertellen over de onderhavige vorm.....
LeonardN
5 jaar geleden
Die heb je weggelaten. Schrijf je 'verkregene of verkregenen' (welke >is<) bedoelD als zelfstandig naamwoord?
erotisi
5 jaar geleden
ja en vind ik zonder t.....gaat lekker zo