Is het taalkundig goed om te zeggen 'dat er niets in de tenaamstelling is verandert'?

Stel een brief/document heeft een tenaamstelling, bijvoorbeeld 'dhr. J. Jansen'. Als hierin niets (of iets; dat maakt even niet uit) verandert, kun je dan zeggen 'verandert dat niets -in- de tenaamstelling. Of is alléén goed als je zegt 'verandert dat niets -aan- de tenaamstelling'? Dus zijn beide mogelijk of alleen één?
'is verandert' = moet natuurlijk zijn 'is veranderd'

5 jaar geleden
in: Taal
1.5K
LeonardN
5 jaar geleden
Ik zou zeggen; je verandert iets AAN iets. Veranderen IN iets kan ook wel, maar dat betekent wat anders. Een Transformer verandert van een robot in een auto. Wellicht is dat niet helemaal de juiste zienswijze hier. Ik zou wel zeker "veranderd" schrijven.

Antwoorden (1)

Nee, die zinsconstructie rammelt. Je kunt het beter formuleren als bijvoorbeeld: de tenaamstelling is ongewijzigd. Een tenaamstelling betreft het op iemands naam zetten van bijvoorbeeld een auto of een bankrekening. Zo'n tenaamstelling kan worden aangepast. Dan gaat het om het wijzigen van de tenaamstelling van bijvoorbeeld een factuur.

Gaat het echter om de naam van een persoon aan wie een brief wordt gestuurd, dan betreft dat geen tenaamstelling maar een geadresseerde.
Amadea