Mag je tenminste aan het begin van een zin gebruiken?

Iemand in groep waar ik in zat zei: Tenminste hebben we Mark en Sam nog.
Ik twijfel of dit wel grammaticaal correct is.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
2.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Tenminste betekent in ieder geval als je het aan elkaar schrijft.
In ieder geval hebben we Mark en Sam nog.
Dat klinkt toch ook goed?
Dus dat kan dan ook met:
Tenminste hebben we Mark en Sam nog.
Misschien laat je je misleiden door ten minste?

Antwoorden (2)

Nee, dat kan zo niet. Er zal eerst een andere zin aan vooraf moeten gaan, waaruit de stelling over Mark en Sam de conclusie is. Maar dan wel in een andere zinsvolgorde: Wij hebben tenminste Mark en Sam nog. Zoals het er nu staat kun je vermoedelijk beter zeggen: Gelukkig hebben we Mark en Sam nog.
Amadea
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
"Maar dan wel in een andere zinsvolgorde: Wij hebben tenminste Mark en Sam nog."
Op welke regel baseer je dat? Hebben deze websites het dan onjuist begrepen: http://www.tekstbureauteksttalenten.nl/taalvraag-tenminste-of-ten-minste
Bondscoach Louis van Gaal verwacht de Spanjaarden tijdens het WK voetbal in Brazilië in de pan te hakken. Tenminste, als Arjen Robben fit aan de openingswedstrijd kan beginnen. https://www.intermediair.nl/solliciteren/sollicitatiebrief/hoe-begin-je-een-sollicitatiebrief?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Begin met het noemen van de plaats waar de vacature is gevonden. Tenminste, dat zeggen de boekjes
Amadea
5 jaar geleden
Dan zou je dus bijvoorbeeld kunnen zeggen/schrijven: "Niemand begrijpt iets van de opdracht. Tenminste, Mark en Sam zijn wél op de hoogte dus we zijn blij dat die in onze groep zitten".
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dan is de zinsvolgorde toch ook niet anders. Dan begint de zin ook met tenminste.
Ben het er wel mee eens dat er een zin aan vooraf gaat.
Tenminste kun je ook niet vervangen door gelukkig.
Tenminste is althans, in ieder geval.
Ja, in een zin die zo luidt mag dat: "Tenminste een van de vijf kinderen heeft blond haar".
Dit dus als voorbeeld
In jouw zin moet het zijn: "We hebben tenminste Mark en Sam nog."
Ivana