Wat betekent tata of tatta?

Komt dit voort vanaf de straat? En in hoeverre is het een scheldwoord? Ik zag toevallig een Facebook groep 'Tatta's be like'.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
72K

Het beste antwoord

Tattas zijn " gewone" volkse, Nederlandse mensen.
“Letterlijk betekent ‘tatta’ niets anders dan ‘aardappel.’ Nederlanders zijn echte aardappeleters, dus namen ze aardappels mee naar de koloniën. Naar Suriname bijvoorbeeld, het land waar mijn vader vandaan komt. Aardappel is daar p’tata, Nederlanders werden al snel p’tatas genoemd. In de Nederlandse straattaal werd dit uiteindelijk ‘tatta.’ Tattas zijn dus Nederlanders. Volkse mensen. Mensen die verkleed naar de ArenA gaan en dan meezingen met de Toppers. Van die heerlijke Hollandse mensen.”
Toegevoegd op 15 juni 2018 07:35: bron
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Ironisch eigenlijk; de aardappel (potato of patat) komt eigenlijk uit Zuid-Amerika....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De toppers zijn " heerlijk" Hollands?
Hollands in ieder geval.
De aardappel, inderdaad van oorsprong niet Nederlands.

Andere antwoorden (1)

Tatta's betekent eigenlijk simpel weg blanke mensen, en om je vraag helemaal te beantwoorden: Ja 't komt van de straat.