schrijf je: de samenstelling van beide Kamers wijkt van elkaar af. of toch wijken van elkaar af?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Taal
1.3K
Inekez1
5 jaar geleden
'...wijkt van elkaar af...' kan niet. De samenstelling van beide Kamers wijkt af.
Inekez1
5 jaar geleden
In plaats van het ww afwijken kun je ook kiezen voor een andere zin. Bijvoorbeeld "De samenstelling van de beide Kamers is verschillend." / "De beide Kamers zijn verschillend van samenstelling."

Antwoorden (1)

Wijkt.
Het gaat over "de samenstelling" en dat is enkelvoud.

Het is uiteraard wel meervoud in "Beide Kamers wijken van elkaar af."
Computoon
5 jaar geleden
Antoni
5 jaar geleden
Maar dat maakt de zin taalkundig nog niet helemaal correct, lijkt mij. Ik vermoed dat je "elkaar" niet kan gebruiken in een zin waarin het onderwerp enkelvoud is. Ik zou zelf kiezen voor een heel andere zinsconstructie.
Computoon
5 jaar geleden
Het blijft een vreemde zin door dat woord "elkaar". Vraagsteller kan de zin beter anders formuleren.
LeonardN
5 jaar geleden
De kamers wijken qua samenstelling van elkaar af. ?!
Computoon
5 jaar geleden
Da's zeker beter.