In welke taal voorlopend op het Nederlands is de "en" erbij gekomen in 21(eenentwintig)?

In het Duits zegt men ook einundzwanzig, maar ik dacht in het Latijn niet, ergens lijkt het dus of er een "en" is bijgekomen.

6 jaar geleden
in: Taal
1.6K
SimonV
6 jaar geleden
In het Oud-Noors werd ook al 'en' (ok) gebruikt...
SentWierda
6 jaar geleden
In het Engels ontbreekt de 'en'. Maar Engels is niet een voorloper van het Nederlands.
Afwijkingen in schrijfwijze en uitspraak hoeven niet een kwestie van taal te zijn, het kan ook een kwestie van dialect zijn. Taal en dialect lopen door elkaar. Bijvoorbeeld: in Frankrijk heeft men andere woorden voor 80 en 90 dan in Wallonië.
Onder andere lengtematen wijken vaak zodanig af dat gemakkelijk misverstanden kunnen ontstaan.
In het Nederlands is 5,5 (5 plus een half) hetzelfde als in het Fries sechsteheal (6 min een half).
En halfrijp is in het Fries twaryp (tweerijp).

Antwoorden (1)

Vanwaar de veronderstelling dat 'en' erbij is gekomen?
Volgens mij kan de 'en' er niet zijn bijgekomen maar is de 'en 'er altijd geweest.
Met 'en' betekent een getal heel wat anders dan zonder 'en'.
Eenentwintig = 21.
Eentwintig = 1,20.
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Volgens jou... heb je hier een bron van?
"Met 'en' betekent een getal heel wat anders dan zonder 'en'", dan zou je bijvoorbeeld ook nog vijfentien moeten zeggen:
Vijftien=15
Vijftien= 5,10.
SentWierda
6 jaar geleden
De praktijkproef in de supermarkt.
Als iets 1,20 euro kost dan zeg je eentwintig.
Als iets 5,10 euro kost dan zeg je vijf euro en tien cent. Als je vijftien zegt dan kijkt de caissière je vreemd aan...
Overigens: tussen 10 en 20 zijn alle getallen afgekort omdat ze zo vaak werden gebruikt..
Eenentien werd elf, tweeëntien werd twaalf, drieëntien werd dertien, enzovoorts.
LeonardN
6 jaar geleden
Als we vijftwinftig zouden zeggen voor 25, zou de cassierre je ook raar aankijken als je vijftwintig bedoelt voor 5,20 dus die redenatie gaat niet op. Je redenatie is dus geen goede logische gevolgtrekking, het bewijst je antwoord niet. Vanwaar de veronderstelling dat 'en' erbij is gekomen?
Dat leg ik uit in de vraag: In het Duits zegt men ook einundzwanzig, maar ik dacht in >>het Latijn niet<<, ergens lijkt het dus of er een "en" is bijgekomen.
SentWierda
6 jaar geleden
@LeonardN: ik had het over getallen tussen 10 en 20: die zijn ingekort. Boven de 20 wordt wel altijd 'en' gebruikt.
In Romaanse talen komt geen 'en' voor, in Germaanse talen komt wel 'en' voor.
In het Engels, een Germaanse taal, kwam oorspronkelijk de 'en' voor, zoals eerder is vermeld. Onder de toenemende invloed van het Frans, een Romaanse taal, is naderhand de 'en' verdwenen in het Engels: de letterlijke Franse vertaling wordt nu gebruikt (maar niet bij 80 en 90; dat zou gekunsteld aandoen).
LeonardN
6 jaar geleden
ik had het over getallen tussen 10 en 20: die zijn ingekort. Dat is dus het hele begin van deze vraag. Dat beweren wel meer mensen, ook zonder enig bewijs.