Is er een Nederlandse (of Latijnse) benaming voor de drogreden "appeal to nature"? Wat is de naam?

Wat natuurlijk is, is goed.
X is natuurlijk.
Dus X is goed.

Wat niet natuurlijk is, is slecht.
Y is niet natuurlijk.
Dus Y is slecht.

Dit is een drogreden. Op geen enkele manier staat vast dat alles dat in de natuur gebeurt beter is of zelfs optimaal is. Of dat iets, dat niet in de natuur gebeurt, slecht is. In het Engels heeft deze "logical fallacy" de naam "Appeal to nature". Is er een Nederlandse of Latijnse benaming voor? Wat is de naam?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
1.4K

Antwoorden (1)

Vrij simpel: een beroep op de natuur.
Dit is een drogreden waarin gesteld wordt dat een product of een gebruik juist zou zijn omdat het natuurlijk is, of onjuist omdat het niet-natuurlijk is.
Het is een ongeldig argument omdat de onderliggende premisse "wat natuurlijk is is goed" een mening is en geen feit.
De Latijnse benaming is Argumentum ad Naturam.
SimonV