Wat betekent het als iemand je met je naam groet?

Als je iemand tegenkomt dan kun je 'goedemorgen', 'hoi', 'hallo' en tal van voorbeelden zeggen en deze persoon terug.

Zit er een speciale betekenis achter als iemand je naam noemt?
Bijvoorbeeld situatie:
Karel loopt langs Peter en zegt: "Goedemorgen". Peter op zijn beurt zegt "Karel".

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee hoor, dat is gewoon een manier om te zeggen "Goedemorgen, Karel" maar tegelijkertijd laat de spreker dan het eerste deel (goedemorgen) weg. Ik heb zelf het idee dat het wat ouderwets is, maarzou er verder niets achter zoeken.

Ik zou dat gebruiken als ik (blij) verrast zou zijn bij die ontmoeting. Zo van: "Hé Piet, jij hier? Lang niet gezien."

Met het noemen van de naam laat je merken dat je de persoon herkent. Wat erg beleefd is. Maar een groet gaat vaak erg snel. Voor het hele "Goedemorgen Karel" is in het voorbijgaan vaak geen tijd. De groetende persoon moet dus een keuze maken en neemt aan dat de ander het 'goedemorgen-deel' wel begrijpt en kiest beleefdheidshalve voor de naam. Wanneer dit vaker gebeurt kan het ook een gewoonte worden om alleen de naam te noemen zonder dat daar vanwege de tijd een noodzaak voor is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100