Het is niet zo dat de grammatica van elk land anders is. Wel is de grammatica van de diverse talen verschillend.

Talen zijn ontstaan. Taal is iets sociaals. Groepen mensen die met elkaar in contact zijn, communiceren in dezelfde taal met elkaar. De taalwetenschap probeert de logica van het systeem waarin deze groep mensen met elkaar communiceren in de vorm van een grammatica te beschrijven en op te schrijven.

Bij de diverse soorten talen zijn verschillen in hoe de taal is opgebouwd. Binnen dezelfde taalgroepen (bijv. het Germaans) zijn de verschillen kleiner dan tussen verschillende taalgroepen (Bijv tussen Germaanse en Slavische talen). Dit komt omdat alle Germaanse talen (Nederlands, Duits, Engels, Afrikaans,Zweeds, Deens, Noors en Jiddisch) allen dezelfde oertaal hebben. In dit geval het Oergermaans.
Hoe meer verwantschap een taal met de andere taal heeft hoe meer overeenkomsten er in de grammatica zit.
Talen die binnen dezelfde taalgroep zitten zijn om die reden ook veel makkelijker te leren. Voor bijv. Nederlanders is het makkelijker om grammaticaal correct Engels te leren spreken dan bijv. Pools of Arabisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De grammatica van elke taal is anders. Toch zijn er onderlinge overeenkomsten. Zo heb je talengroepen waarvan de talen op elkaar lijken. Zo lijkt de grammatica van het Nederlands erg op die van het Duits, het Engels, het Noors, het Zweeds, het IJslands en het Deens.