wat is het verschil tussen streektaal en een dialect?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Taal
2.5K

Antwoorden (3)

Geen.
Wie de woorden 'streektaal' en 'dialect' opzoekt in een woordenboek, zal tot de conclusie komen dat er geen verschil is: het ene woord is een synoniem van het andere.
Naar verwachting zullen de woordenboeken die definities in toekomstige edities aanpassen, want de begrippen groeien langzaam aan elkaar. Dat komt vermoedelijk door het 'Europees Handvest voor Regionale Talen of Talen van Minderheden', een document uit de vroege jaren negentig dat regelt dat Europese landen aan bepaalde taalvariëteiten erkenning en eventueel extra rechten kan geven.
Nederland heeft onder dit Handvest drie regionale talen erkend: het Fries, het Nedersaksisch (de dialecten van Groningen, Drenthe, Overijssel, de Achterhoek en enkele niet-Friestalige gebiedjes in Friesland, zie afbeelding) en het Limburgs. De erkenning van het Fries houdt daarbij ook nog een pakket aan concrete maatregelen in; de landelijke overheid betaalt mee aan radio- en tv-uitzendingen in het Fries, aan Friestalig onderwijs en nog het een en ander. De erkenning van het Nedersaksisch en het Limburgs is puur symbolisch: de staat erkent dat het ook talen zijn, maar geeft er geen geld aan uit (De provincies doen dat wel).

Sindsdien wordt het begrip 'streektaal' steeds vaker gebruikt als 'dialect met officiële erkenning'. Welke dialecten dat zijn wordt zuiver bepaald door politieke overwegingen. Het Zeeuws heeft bijvoorbeeld geen erkenning gekregen, hoewel de situatie van die groep dialecten niet wezenlijk anders is dan die van het Nedersaksisch. De dienstdoende minister – de Groninger Johan Remkes – vond het indertijd echter welletjes met de steeds toenemende hoeveelheid erkenningsaanvragen.
SimonV
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
+
Uitgebreid antwoord !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Vette plus!
SentWierda
6 jaar geleden
Het uitgebreide antwoord van SimonV is lang niet volledig. Het Nederlandse taalgebied (Nederland plus Vlaanderen) omvat 28 dialecten. Het Fries en het Limburgs zijn zo'n dialect. Het overkoepelende Nedersaksisch (verwant aan het Platduits) omvat zo'n tien dialecten.
Het zou goed zijn geweest als SimonV de 28 dialecten op een rijtje had gezet. Om een kleine indruk te geven: het dichtst bij het Nederlands staan Zuidhollands, Kennemerlands en Waterlands. Het verst van het Nederlands staan Bildts, Fries en Gronings/Noorddrents.
SimonV
6 jaar geleden
Daar gaat de vraag niet over...
SentWierda
6 jaar geleden
Nou...
Taalkundig ligt het ingewikkelder.
Een streektaal wordt gesproken in een beperkt gebied - dat kan variëren in grootte, van een plaats (bijv. Genemuiden, Urk, Leeuwarden) tot een kleine regio.
Een dialect is streng gedefinieerd: er zijn in het Nederlandse taalgebied 28 dialecten. Die kunnen zijn onderverdeeld in vele subdialecten.
Een streektaal is meestal een subdialect..
groningers hebben een dialect en de friezen hebben een streek taal.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Onjuist. Fries is een taal. https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/samenleving/vraag/35406/fries-taal-bijv-drents-dialect
SentWierda
6 jaar geleden
Van de 28 dialecten die in het Nederlands taalgebied worden gesproken is het Fries het enige dat verwant is aan het Engels. De andere 27 dialecten zijn verwant aan het Platduits.
Uiteraard is het Fries behave een dialect ook een taal met diverse subdialecten. De belangrijkste 'hoofdstromingen' in het Fries zijn: Kleifries en Woudfries.
Streektaal is een vaag begrip en kan beter niet worden gebruikt.
Het woord taal is de standaard. En een taal is sinds jaar en dag onderverdeeld in dialecten.